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Impacts of non-aeronautical development at airports on public transport

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 175. Mehr In an increasingly intertwined world, airports are the link between local ground and global air transport. Many have grown beyond that function and have become commercial, business and leisure centres, as well as ground transport interchanges. This research showed that not only airport operators Mehr

Die Stadt der Moderne. Strategien zu Erhaltung und Planung

Zürich: gta Verlag.  Mehr Wie können die städtebaulichen Zeugnisse des 20. Jahrhunderts, die als Avantgarde-Produkte oft bewusst kurzlebig angelegt wurden, in Gegenwart und Zukunft erhalten werden? Wie soll die Denkmalpflege mit der modernen Stadt umgehen? Neun Fallbeispiele zu europäischen Städten, Ensembles und Siedlungen veranschaulichen die schwierige Balance zwischen Bewahren Mehr

FCL Pilots New Sustainable Town Plan in Batam, Indonesia

A team of researchers at the Future Cities Laboratory has designed a new sustainable housing type specifically for rapidly developing tropical cities. The housing unit is called rumah tambah (‘expandable house’ in Bahasa Indonesia). It has specially designed foundations and a roof that can be raised so that the house can be Mehr

ETH Zürich am WEF 2017 in Davos: «Magic through Technology»

Anlässlich des World Economic Forums 2017 in Davos, an einem Treffen mit Politik, Behörden und Wirtschaftsvertretern aus dem Kanton Graubünden, präsentierte ETH-Präsident Lino Guzzella unter anderem die studentischen Entwürfe einer neuen transalpinen Eisenbahnlinie zwischen Scuol (CH), Mals (IT) und Landeck (A), die im Rahmen des Entwurfssemesters von Marcel Meili, Günther Vogt und Mehr

The People’s Museum

Can a museum be a force for change in a city? Inspired by citizen-led solidarity initiatives, the Urban-Think Tank Chair and Baier Bischofberger have redefined the iconic, but neglected, Historical Museum of Bosnia and Herzegovina – not as an institution dedicated solely to the display of objects, but as Mehr

Mapping Urban Ecosystem Services with Google

Researchers in the Future Cities Laboratory at the Singapore-ETH Centre developed a new and relatively inexpensive method to rapidly estimate the amount of shade provided by street trees. Using nearly 100,000 images from Google Street View, the study helps further our understanding on how green spaces contribute to urban sustainability. 

NL33: «Prof. Milica Topalovic: What is Territorial Planning?»

«Prof. Milica Topalovic: What is Territorial Planning?»

Prof. Milica Topalovic and her chair for Architecture of Territory joined the NSL. She and her outstanding team are rethinking the relationship between the city and the countryside as the relationship between territories of production and territories of consumption. 

NL33: Pathways of Post-Socialist Urban Development. The Case of Budapest

Pathways of Post-Socialist Urban Development. The Case of Budapest

The subject of this dissertation is the specific symptom-group of Budapest’s post-socialist urban development, planning and governance between 1990 and 2010. Furthermore, it establishes causal nexus between these symptomps and their historical background, namely the charactristics of the socialist past and of the systemic transformation. 

NL33: Backcasting – Looking Backwards to Reach the Desired Future

Backcasting – Looking Backwards to Reach the Desired Future

Backcasting is a planning method that identifies a desired future and then evaluates how this desired state can be reached. But how would this desired future look like? Searching for ideas and visions promotes creative solutions and stimulates discussions. 

NL33: Was uns historische Verkehrskarten verraten

Was uns historische Verkehrskarten verraten

Die Frage, wie sich besser ausgebaute, weiter verzweigte und schnellere Verkehrswege auf den Raum, die Gesellschaft und die Wirtschaft auswirken, stellt sich in regelmässigen Abständen ganz konkret. Immer dann, wenn wieder grössere Investitionen in unser Verkehrssystem anstehen. Doch was für Auswirkungen sind zu erwarten? Können wir aus der Mehr

NL33: Die Landschaft lesen

Die Landschaft lesen

Landschaft zu lesen bedeutet, in der Landschaftsarchitektur das Gefüge von geographischen, naturräumlichen oder kulturhistorischen Spuren als Basis für gegenwärtige Formen und zukünftige Gestaltung zu verstehen. Diese Profile aus landschaftlichen «Geschichten» bilden Kernthemen des TheoryLabs der Professur Girot. 

NL33: Das Wissen von der Stadt

Das Wissen von der Stadt

Nach dem Versagen der abstrakten Raum- und Stadtplanung ist der Städtebau, genauer: der Stadtentwurf den Planern aus der Hand genommen und von den Architekten und Landschaftsarchitekten besetzt worden. Diese haben ihm, glücklicherweise, seine konkrete und räumliche Dimension zurückgegeben, haben aber den Entwurfsansatz, den sie für Häuser und Gärten Mehr

Street Design Meets the Virtual World at the Future Cities Laboratory

Future Cities Laboratory took research to the streets at World PARK(ing) Day and ArchiFest in Singapore, where the public ‘experienced’ new street designs through virtual reality (VR). Immersed in VR, the public explored streets designed for active mobility, provided feedback to improve on these designs and on the Mehr

Scales of Power

In collaboration with the Photogrammetry and Laser Scanning Lab at the Technion in Haifa, the DesignLab (Prof. Girot) has been mapping the site of the Jordan River Powerplant at Nahayarim, built in 1932. Using advanced point cloud technology, the site was scanned to achieve a 3D model of Mehr

Planungsplattform für Hochspannungsleitungen

Um den Planungsprozess von Hochspannungsleitungen zu optimieren, wurde von den Professuren PLUS und GIS gemeinsam mit Industriepartnern eine erweiterbare Web-Plattform entworfen. Diese bietet interaktive und realistische 3D-Landschaftsvisualisierungen für die Beurteilung der Auswirkungen einer neuen Hochspannungsleitung auf das Landschaftsbild und erleichtert damit den Austausch zwischen verschiedenen AkteurInnen. Publikation

Eine neue transalpine Eisenbahnlinie: Scuol, Landeck, Mals

Seit vielen Jahren schwelt in der Region zwischen dem Unterengadin, dem Oberinntal und dem Vinschgau eine utopische Idee: eine Eisenbahnverbindung zwischen Scuol, Mals und Landeck. Die bestehenden Überlegungen beruhen auf einem langen und teuren Tunnel. Das Studio Meili Vogt Conzett analysierte mit Architekturstudierenden die Möglichkeit einer oberirdischen Linienführung Mehr

Das Gleis lebt!

«Ta-dack-ta-dack-ta-dack»: Das war einmal das Geräusch, das die Eisenbahn von sich gab, bevor die Schienen lückenlos miteinander verschweisst wurden. Temperaturbedingte Spannungen müssen heutzutage vom Gleis aufgenommen werden. In Bögen mit kleinen Radien führt dies zur «Bogenatmung». Damit diese möglichst gleichmässig ist, wird am IVT geforscht, welchen Einfluss die Mehr

NL32: Singapore’s first Roundtable on Future District Energy Systems by FCL

Singapore’s first Roundtable on Future District Energy Systems by FCL

The adoption of district energy systems in countries with access to heat sinks could reduce energy consumption for cooling buildings by 50 to 80 per cent, according to experts at the first Roundtable on Future District Energy Systems in Singapore organised by the Future Cities Laboratory.

NL32: In the Search of Alternative Models for the Evaluation of Transport Projects

In the Search of Alternative Models for the Evaluation of Transport Projects

Travel demand models constitute a keystone of the economic evaluation of transport projects, facilitating in turn an informed decision making process. In the last decades, travel modelling has evolved along the lines of utilizing more disaggregate data, resulting to computationally cumbersome and conceptually complex models. However, it remains unclear to what extent such models have improved the quality of the evaluation process.

NL32: Planning the Airport in Paris: From Infrastructural to Strategic Territory

Planning the Airport in Paris: From Infrastructural to Strategic Territory

In contemporary airports, traditional notions of infrastructure are questioned. As gateways to metropolitan areas, airports attract new functions and become strategic territories. Eirini Kasioumi’s SNF-funded PhD research Evolving planning strategies in urban airport areas. Case study: the Paris airports explores how changing perceptions of the airport can create tensions Mehr

NL32: Infrastructural Improvements Along the Hamburg–Athens Corridor: A Tool Towards Territorial Cohesion

Infrastructural Improvements Along the Hamburg–Athens Corridor: A Tool Towards Territorial Cohesion

The Orient/east-Mediterranean corridor has a great potential in terms of strengthening sustainable transportation modes: the North and South European ports should be effectively connected through the enhancement of the railway network, thus raising the freight and passenger capacity and reducing travel times and costs. Moreover, such transnational efforts Mehr

NL32: The Interdisciplinary Nature of Planning Interventions on Network Infrastructure in Urban Areas

The Interdisciplinary Nature of Planning Interventions on Network Infrastructure in Urban Areas

Interventions must be executed on infrastructure networks in urban areas to ensure that they provide adequate levels of services. The optimal planning of these interventions requires consideration of the work of many experts to appropriately consider the spatial and temporal aspects of the networks, how the networks might Mehr

Empower Shack News

The Empower Shack project continues to evolve. The design research program has been completed, resulting in the documentation of a phased urban layout plan and a ‘fit for purpose’ low-cost housing prototype linked to an incremental plan for formal building code compliance. Initially conceived for a 68-unit pilot Mehr

FCL Pilots New Sustainable Town Plan in Batam, Indonesia

A team of researchers at the Future Cities Laboratory has designed a new sustainable housing type specifically for rapidly developing tropical cities. The housing unit is called rumah tambah (‘expandable house’ in Bahasa Indonesia). It has specially designed foundations and a roof that can be raised so that the house can be Mehr

Forschungsbericht: Agglomeration von der Landschaft her denken

  Im Auftrag des BAFUs wurde ein Thesenpapier erarbeitet über das Verhältnis von Agglomeration und Landschaft. Darin werden unterschiedliche Sichtweisen auf den Freiraum im Kontext von Agglomerationen analysiert. Das Thesenpapier ist der Versuch, aus einer gestalterischen Perspektive eine Haltung und mögliche Herangehensweisen im Umgang mit Landschaft im urbanen Mehr

Stadtlabor Pavilleon – Zürcher Stadtentwicklung mitgestalten

Ab sofort für 2 Jahre erforscht der Pavilleon: die Stadt, den Werdmühleplatz und das Leben dazwischen. Unter der Trägerschaft von zURBS, Nextzürich und gemeinsam mit vielen weiteren AkteurInnen mischt sich der Pavilleon in die Stadtentwicklung ein, ist offen für Diskussion und Streit, experimentiert mit Spiel und Kunst, sucht und findet, tauscht Wissen Mehr

MATSIm book

The MATSim book has been officially published. It is the official reference and user documentation for MATSim. The book covers a broad range of topics; from an introduction on how to use MATSim, over a documentation of its core features, of the official extensions and of the theoretical Mehr

Japanische Gärten hören

Das DesignLab des Kyoto Institute of Technology lud zum wiederholten Mal das MediaLab der Professur Girot ein, um japanische Gärten in Kyoto mittels Point-Cloud-Scans und 3d-Tonaufnahmen zu erfassen. Im Workshop komponierten japanische Studenten audiovisuelle Sequenzen zur räumlichen Analyse dieser Gärten. Die Ergebnisse des letztjährigen Workshops wurden in der Mehr

NL31: Bryan T. Adey, the Professor for Infrastructure Management at the ETH Zürich, Joins the NSL

Bryan T. Adey, the Professor for Infrastructure Management at the ETH Zürich, Joins the NSL

His research mission is to improve the construction and management of infrastructure with special attention focused on the improvement of decision making from general planning for entire networks to detailed planning for specific projects. This mission is being achieved through teaching the fundamentals of infrastructure management, and pushing Mehr

NL31: Gutes Wohnen fürs kleine Portemonnaie: Deutliche Worte und Lösungsansätze an der No cost Housing Conference

Gutes Wohnen fürs kleine Portemonnaie: Deutliche Worte und Lösungsansätze an der No cost Housing Conference

Die Städte unserer Erde wachsen rasant. In kürzester Zeit entwickeln sich kleine Dörfer zu Millionenmetropolen. Gewohnt wird Schulter an Schulter und das zu Preisen, die sich Haushalte mit tiefen Einkommen kaum oder gar nicht mehr leisten können. Neue, innovative Wohnbaustrategien scheinen unausweichlich zu sein.

NL31: Gemeinnütziger Wohnungsbau als Chance zur Innenentwicklung? Zukunftsperspektiven des nicht gewinnorientierten Siedlungsbestandes in der Schweiz

Gemeinnütziger Wohnungsbau als Chance zur Innenentwicklung? Zukunftsperspektiven des nicht gewinnorientierten Siedlungsbestandes in der Schweiz

Gemeinnützige Wohnbauträger vermieten in der Schweiz rund 6% aller Wohnungen und leisten einen wichtigen Beitrag für die Versorgung der Bevölkerung mit preisgünstigem Wohnraum. Dieses Forschungsprojekt geht der Frage nach, wie die gemeinnützigen Siedlungsbestände weiterentwickelt werden könnten und fokussiert dabei besonders auf die Zusammenhänge mit der Thematik der Innenentwicklung.

NL31: Bezahlbarer Wohnraum fordert soziale Gerechtigkeit

Bezahlbarer Wohnraum fordert soziale Gerechtigkeit

Schnell, simpel und billig gebaut ergibt bezahlbaren Wohnraum? Ein Trugschluss. Bezahlbaren und guten Wohnraum bieten vielmehr Bauten, die ökonomisch und architektonisch sinnvoll sind und soziale Qualität besitzen. Auf der anderen Seite stellt sich bei kostengünstigem Wohnraum auch die Frage nach dem gerechten Preis.

NL31: Ethiopia’s Social Housing Program – Low-Cost at a High Price

Ethiopia’s Social Housing Program – Low-Cost at a High Price

Exploring the political-economic mechanisms underlying the production of affordable housing has been a recurring research theme at the chair of Prof. Marc Angélil. While also addressing the more familiar settings of the United States and central Europe, the main focus has been on rapidly growing urban territories of Mehr

Ecopotential

Earth Observations, such as satellite imagery and Lidar, are an important source of data on the state of ecosystems, but their use in practice is still limited. The European-funded H2020 project ECOPOTENTIAL aims to make EO more usable in assessing ecosystem functions and services for management of protected Mehr

NL30: «Wohnforschung wird an Bedeutung noch weiter zunehmen»

«Wohnforschung wird an Bedeutung noch weiter zunehmen»

Dr. Marie Glaser erforscht, wie wir wohnen. Im Fokus stehen Wohnen und nachhaltige Stadtentwicklung. Was bedeutet das und welchen Einfluss haben hier die gesellschaftlichen Entwicklungen? Die Leiterin des Forschungszentrums ETH Wohnforum – ETH CASE im Gespräch.

NL30: The Noise Landscape: an Emerging Urban Landscape

The Noise Landscape: an Emerging Urban Landscape

Since 2010, the Professorship of Kees Christiaanse works on the theme of Airports and Cities, investigating urban patterns in airport areas (Better Airport Regions project 2012-2014), or probing visions and discourses connected to airports (PhD research on Paris airports 2014-2017). In 2017, they will publish the book The Mehr

NL30: The Aerial Gaze: Iterative Aerial Site Scanning for Landscape Analysis, Planning, and Design

The Aerial Gaze: Iterative Aerial Site Scanning for Landscape Analysis, Planning, and Design

The aerial view allows a vantage point from which to capture photographs, video, and non-visual sensor data of diverse landscape locations. A flexible, fast and simple means of landscape surveying, it has made possible the repeated capture of sites under constant change, whether environmental, cultural, programatic, or land-use.

NL30: Bad for Traffic: Swiss Drivers Change Lanes too Early in Weaving Areas

Bad for Traffic: Swiss Drivers Change Lanes too Early in Weaving Areas

Swiss drivers change lanes extremely early in weaving sections. All lane changes are concentrated in the merge area. Such driving behavior results in queues and reduction of speeds. Guidelines and norms for Swiss weaving sections will be made. The goal is to improve the operation of Swiss freeway Mehr

NL30: Modeling Future Urban Scenarios for Switzerland

Modeling Future Urban Scenarios for Switzerland

SwissAIM is an advanced software platform. It delivers dynamic high-resolution modeling of urban structures, landscapes, demographics, weather, energy, resources, and socio-economic conditions. Possible future urban scenarios will be synthesized for the whole of Switzerland from 2020 to 2050. 

NL30: Gotthard Landscape – Neue Perspektiven für eine verschollene Landschaft

Gotthard Landscape – Neue Perspektiven für eine verschollene Landschaft

Seit jeher wird das Gotthardmassiv als das Herz der Alpen verstanden. Stückweise wurde die Landschaft in den vergangenen 150 Jahren durch die Infrastrukturbauten ergänzt. Mit dem neuen Gotthard-Basistunnel verändert sich die Wahrnehmung dieses Raumes erneut. Das interdisziplinäre Forschungsprojekt Gotthard Landscape Infrastructure untersuchte unsere Wahrnehmung dieser für die Schweiz so bedeutsamen Landschaft.

Autonomous Cars – The Next Revolution in Mobility

Autonome Fahrzeuge werden in den kommenden Jahren im Markt erwartet. Sie haben das Potential, die Mobilität fundamental zu verändern. Mit dem SNF-Projekt Autonomous Cars – The next revolution in mobility, das im Oktober 2015 am IVT gestartet hat, möchte das IVT diese Veränderungen vorausschauend untersuchen und Hinweise für Mehr

Schenkungen der Familie Kienast an das NSL

Im Zuge von Anette Freytags Forschungsprojekt wurde der im Besitz der Familie Kienast befindliche Teil des Nachlasses von Dieter Kienast dem gta Archiv (NSL Archiv) der ETH Zürich geschenkt. Die Teile des Nachlasses, die im Besitz der Büros SKK Landschaftsarchitekten, Wettingen, und Vogt Landschaftsarchitekten, Zürich, sind, wurden ebenfalls Mehr

Cooperative Production of Low-Cost Housing – Socio-Technological Innovation for the Provision of Housing for Low-Income Populations

As part of the Scientific & Technological Cooperation Programme Switzerland – Rio de Janeiro (STCPSRJ), the Chair of Prof. Dr. Marc Angélil has launched this three-year research project in January. A joint research between the Institute of Urban Design (ISB) at the Department for Architecture of ETH Zurich and Mehr

New AudioVisual Lab

The new LVML AudioVisual Lab (AV Lab) offers a surround system for spatial audio-visual simulation of landscape scenarios. It enables students and researchers to investigate how auditory and visual impressions both shape our perception of the environment, through experimental analysis and innovative design approaches. Thereby it complements the infrastructure Mehr

NL29: Lifestyle Exercise

Lifestyle Exercise

Lifestyle exercise should be a parameter for urban design. A liveable city motivates people to obtain sufficient exercise by doing daily routines. Contemporary inclusive mobility menus encourage urban design geared towards walking and cycling.

NL29: Above vs. Beneath the Surface: What Happens When a Tunnel Solution Fails?

Above vs. Beneath the Surface: What Happens When a Tunnel Solution Fails?

«We want the train as soon as possible!» a participant argued strongly. «We are tired of big promises, lies and mega-projects, such as a tunnel. We want to travel to Athens from the centre of Patras!» another participant continued. «Visitors should experience the city through the train» or Mehr

NL29: Soil Quality and Land Use

Soil Quality and Land Use

Had we the heavens’ infinite lands, | Imbued with fertile and diverse grounds, | The green and the dim and the dark lands, | Of forest and open and the moist grounds, | We would spread the lands under your house: | But we, being poor, have only Mehr

NL29: Simulation of complex pedestrian facilities: Case study of Lausanne main station

Simulation of complex pedestrian facilities: Case study of Lausanne main station

Pedestrian simulation software can be a powerful tool for analyzing highly complex pedestrian infrastructures. In this case it was applied to determine the effects of the planned complete redesign of Lausanne main station’s subterranean pedestrian architecture. The simulation model featured over one hundred origin and destination points as Mehr

NL29: Geomorphic Agent – Ab- und Aufbaulandschaften im Anthropozän

Geomorphic Agent – Ab- und Aufbaulandschaften im Anthropozän

Der Mensch ist ein Geomorphic Agent. Als bedeutendster Faktor in den formbildenden Prozessen der Erde bewegen wir heutzutage weit mehr Material als sämtliche natürliche Prozesse zusammen. Die vom Menschen verursachten Erdbewegungen gehören zu den grössten landschaftsplanerischen, gestalterischen und ökologischen Herausforderungen der Zukunft.

NL29: Güterversorgung aus dem Untergrund

Güterversorgung aus dem Untergrund

Kapazitätsengpässe und der Wunsch nach haushälterischem Umgang mit der Ressource Boden führen dazu, dass neue Verkehrsinfrastruktur zu grossen Teilen – trotz höheren Bau- und Unterhaltskosten – im Untergrund erstellt wird. Zum ersten Mal wird nun in der Schweiz ein unterirdisches System zur reinen Güterbeförderung vorgeschlagen. Das Projekt «Cargo Mehr