Department / Institute: Departement Bau, Umwelt und Geomatik (D-BAUG)
Umgebungsgeräusche für Visualisierungen von Landschaftstypen
Umgebungsgeräusche können dazu beitragen, sich in simulierte Landschaftsszenen besser hineinzuversetzen. Während üblicherweise Umgebungsgeräusche für einen bestimmten Ort aufbereitet werden, ist hier die Frage, welche Umweltgeräusche für einen Landschaftstyp stimmig sind. In einer aktuellen Studie wird deshalb eine Kombination von Hintergrundgeräuschen und sogenannten Soundmarks getestet.
Checnet – Kopplung von anthropogenen und ökologischen Netzwerken für eine nachhaltige Landschafts- und Verkehrsplanung
Anthropogene Netzwerke, bestehend aus Siedlungen und Strassen, sind oft eine Bedrohung für ökologische Netzwerke. Um dafür zu sorgen, dass die Siedlungsentwickelung und die Zunahme des Verkehrs möglichst wenig negative Einflüsse auf die Biodiversität haben, sollen die Bedürfnisse zwischen anthropogenen und ökologischen Netzwerken untersucht und daraus Empfehlungen für die Mehr
Impacts of urban parking system on cruising traffic and policy development: The case of Zurich downtown area, Switzerland
In: Transportation Cruising-for-parking is a common phenomenon in urban areas worldwide. Properly understanding and mitigating cruising can reduce travel times, alleviate traffic congestion, and improve the local environment. In this paper, we present a case study of the city of Zurich, using a macroscopic model to analyze the current Mehr
A train rescheduling model integrating speed management for disruption management of high-speed traffic under a quasi-moving block system
In: Transportation Research Part B, Vol. 104, 638-666. Doi: 10.1016/j.trb.2017.05.008 Reducing delays in high speed railways requires searching for efficient traffic management actions (dynamic speed updates, changing train sequence) with feasible speeds and headways, under the given signaling/safety system. We use an alternative graph model in a commercial MILP Mehr
Spatial modelling of traffic volumes and mean speed values
Paper presented at the 6th Symposium of the European Association for Research in Transportation (hEART 2017), Haifa, September 2017. In the present paper a modeling approach to address the issue of mean speed prediction on a large scale network is presented. Methodologically, we exploit the family of spatial Mehr
MAS, DAS und CAS ETH in Raumplanung 2017/19

Die aktuelle Ausgabe von disP – The Planning Review finden Sie online auf der Website unseres Verlags.
Analysis of one-way and two-way street configurations on urban grid networks
In: Transportmetrica B: Transport Dynamics. S.1-21. Mehr This paper studies traffic behaviour on one-way, two-way and two-way streets with prohibited left turns using three different methods; analytical formulations, static traffic assignment and microsimulation. While two-way networks result in shorter routes, one-way networks increase intersection throughput. Two-way networks without left Mehr
Fleet control algorithms for automated mobility: A simulation assessment for Zurich
Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1270. Zurich: IVT, ETH Zurich. Mehr For the city of Zurich a fleet of autonomous taxis is simulated and controlled by different dispatching and rebalancing algorithms. The operation scheme with rebalancing is able to minimize waiting times of the service. Although a considerable amount of empty Mehr
Future of Swiss Outdoor Recreation Under Global Change
The Mobility Research Incubator is a transdisciplinary project that brings together researchers from transport planning, social and political sciences, energy systems, and spatial planning at ETH Zürich. As of March 2017, researchers from PLUS investigate the impact of future mobility, anthropogenic climate change and changes in natural climatic Mehr
Development Visions for two Mountain Regions
The MtnPATHS (Pathways for global change adaptation of mountain socio-ecological systems) project kicked off in January 2017, led by Prof. Dr. Adrienne Grêt-Regamey (PLUS, IRL) and Sandra Lavorel (Laboratory of Alpine Ecology, Université Grenoble Alpes). MtnPATHS aims to develop adaptation pathways to achieve specific development visions in two mountain Mehr
NSL Kolloquium: Common Water – The Future of an Alpine Resource
Expertinnen und Experten aus Wissenschaft, Architektur, Politik und Wirtschaft diskutieren am 21. Oktober über aktuelle und zukünftige Fragestellungen und Herausforderungen im Umgang mit der Ressource Wasser mit geografischem Fokus auf den alpinen Raum. Bei Interesse kann am Freitag, 20. Oktober 2017 eine eintägige Exkursion in das Morteratschgebiet besucht werden. Weitere Informationen und Programm. Anmeldungen an Claudia Gebert.
«Switzerland is like a paradise for a transport enthusiast.»
Prof. Dr. Francesco Corman is continuing the research direction in transport system at the post left vacant by Prof. Dr. Ulrich Weidmann, who is now Vice President of Human Resources and Infrastructure of the ETH Zurich. The Italian born travel aficionado will direct research towards improving transport systems operations based Mehr
Siedlungsmuster als Schlüssel zum Schutz fruchtbarer Böden
Siedlungsausdehnungen orientieren sich sehr stark an bereits bestehenden Siedlungsmustern. Die Fortschreibung vergangener Muster gefährdet aber fruchtbare Böden, da sich diese historisch bedingt in der Nähe bestehender Siedlungen befinden. Um fruchtbare Böden zu schützen, gilt es neue Muster in der Siedlungsausdehnung zu initiieren, unter Einbezug von Daten zur landwirtschaftlichen Mehr
Big Data in Railway Operation: an Opportunity for Enhancing Energy Efficiency
The increasing competitiveness amongst transport modes has recently lead rail operators to start collecting microscopic data on energy consumptions. Main aim is to analyze and optimize energy efficiency during operation. It is an incredible opportunity for researchers to access to a huge amount of data for the development Mehr
Neuer Assistenzprofessor für Transportsysteme
Fachtagung zum Thema Raumentwicklung in Gemeinden (Prof. Dr. Bernd Scholl):
Wie gelingt Innenentwicklung?
Kleine und mittlere Gemeinden besitzen einen Grossteil der Siedlungsreserven, aber oft zu wenig Ressourcen und Know-how, um diese «im Innern» nutzbar zu machen. Gute Siedlungsentwicklung braucht ein Zukunftsbild und eine Strategie. Das Lernen von Beispielen kann dabei hilfreich sein. Artikel auf dem ETH Zukunftsblog von Prof. Bernd Scholl.
Stadtentwicklung Offenbach: Vom Industriehafen zum urbanen Stadtquartier
Tag der Geomatik 2017
Erörterungen zu den Abschlussarbeiten des MAS in Raumplanung
Future Cities / Transactions: Exchanging knowledge between Switzerland and Asia
Landschaft in einer neuen Dimension erleben
Effects of low speed limits on freeway traffic flow
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 77. S.257-274. Mehr Recent years have seen a renewed interest in Variable Speed Limit (VSL) strategies, and their potential as a freeway metering mechanism or a homogenization scheme. This paper uses empirical data to examine both the macroscopic and microscopic effects Mehr
Autonomous vehicles: Pedestrian heaven or pedestrian hell?
Paper presented at the 17th Swiss Transport Research Conference (STRC 2017), Ascona, Switzerland, May 17-19. PDF This paper takes a look at two possible scenarios of the impact of autonomous vehicles on pedestrian transport: a future streetscape perfectly suited for walking, with drastically reduced noise levels and exhaust emissions, Mehr
Spielräume für Dichte. Der Innenentwicklungskompass als problemorientierte Methode für Verdichtung in kleinen und mittleren Gemeinden
Zürich: vdf Verlag. Mehr Mit dem revidierten Raumplanungsgesetz sind Gemeinden verpflichtet, ihre räumliche Entwicklung auf das weitgehend überbaute Gebiet zu lenken. In kleinen und mittleren Gemeinden fehlen jedoch Denkmuster für Innenentwicklung und im Schweizer Mittelland findet ein systematischer «Dichteverzicht» statt. Damit der Transformationsprozess im Hauptsiedlungsraum der Schweiz gelingen kann, Mehr
Cost-based analysis of autonomous mobility services
Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1225. Zurich: IVT, ETH Zurich. PDF Diese Publikation ist ein erster Versuch, die Kostenstrukturen etablierter und künftiger, auf autonomen Fahrzeugen basierenden Mobilitätsangeboten zu ermitteln, um so auf ihre jeweilige Rolle zu schliessen. Teils entgegen mancher Voraussagen lässt sich weiterhin ein substantieller Anteil an privatem Mehr
Filme zu guten Beispielen der Innenentwicklung
Die Professur für Raumentwicklung hat in zahlreichen Gesprächen mit Vertreterinnen und Vertretern aus Gemeinden, Kantonen und dem Bund sowie mit weiteren Fachexpertinnen und -experten schweizweit gute Praxisbeispiele für die Umsetzung der Innenentwicklung in kleinen und mittleren Gemeinden gesucht.
Renewable Energy Infrastructures for Switzerland
The recently started project ENERGYSCAPE develops recommendations serving as a basis for a landscape strategy with a mix of renewable energy systems. The project is part of the NRP 70 «Energy Turnaround» and includes ten different project partners. The focus is on assessing public judgments of the landscape Mehr
Visionierung in der partizipativen Landschaftsentwicklung
Die mangelnde Akzeptanz von räumlichen Planungen resultiert oft aus der unzureichenden Integration relevanter lokaler Akteure, ihrer Bedürfnisse und Wünsche in Planungsprozesse. Durch die Weiterentwicklung der «Landwirtschaftlichen Planung» soll dieses Planungsinstrument des ländlichen Raumes insbesondere um einen Visionierungsprozess erweitert werden. Auf diese Weise werden Planungen auf eine gemeinsam getragene Mehr
Autonome Fahrzeuge auf der Überholspur?
Die vierte industrielle Revolution, das heisst die Automatisierung der Arbeitswelt, rollt über uns hinweg. Auch und gerade im Transportsektor sind die Änderungen spürbar und noch lange nicht abgeschlossen. Schon heute sind neue Akteure im Markt, die mit Digitalisierung und Automatisierung traditionelle Strukturen unter Druck bringen – das vermutlich Mehr
Isolated intersection control for various levels of vehicle technology: Conventional, connected, and automated vehicles
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Volume 72, November 2016. S.109-129, ISSN 0968-090X. More This paper proposes an efficient signal control algorithm under the co-existence of conventional vehicles, connected vehicles and automated vehicles. Trajectories of the automated vehicles are modified to reduce delay and stops. Simulations show that both Mehr
CODE: ATHENS! Railway and City Development in Athens
In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Mehr
A new rail optimisation model by integration of traffic management and train automation
In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Mehr
Impact of autonomous vehicles on the accessibility in Switzerland
Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1177. Zürich: IVT, ETH Zürich. PDF More Autonomous vehicles are expected to offer higher comfort of traveling at lower prices whilst increasing road capacity. Using the Swiss national transport model, this research simulates the impact of autonomous vehicles on accessibility. The results show substantial impacts favoring urban sprawl Mehr
NEAT – AlpTransit Lötschberg und Gotthard
ETR-Swiss Spezial. Hamburg: DVV Media Group. Mehr Die Sonderausgabe von ETR-Swiss vereint Artikel zu Entstehungsgeschichte, Planung, Bau, Bahntechnik und Betrieb der NEAT-Projekte und wagt einen Ausblick auf die Perspektiven, welche sie für Personen- und Güterverkehr schaffen.
Exploring the choice between in-store and online shopping
Paper to be presented at the 23rd EIRASS conference on Recent Advances in Retailing and Service Strategies, Edinburgh, July 2016. More The paper aims at explaining the choice between online and in-store shopping, applying an integrated choice and latent variable modeling approach. An increased acceptance level of online shopping Mehr
The effects of on-street parking on the service rate of nearby intersections
In: Journal of Advanced Transportation, 50 (4). S.406-420. PDF More An on-street parking maneuver often starts a temporary bottleneck, leading to additional delay endured by the following vehicles. If the maneuver occurs near a signalized intersection, the service rate of the intersection might be reduced. In this paper, a Mehr
Adaptive control algorithm to provide bus priority with a pre-signal
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 64. S.28-44. More The paper establishes the first real-time control algorithm for pre-signals. The algorithm combines multiple operation strategies at the intersection. It functions well with a wide range of input values and is robust to input errors. The real-time pre-signal minimizes person Mehr
Stand des Wissens zu Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr
Forschungsprojekt im Rahmen der COST Action TU1103: Operation and safety of tramways in interaction with public space. IVT-Schriftenreihe Nr. 174. Mehr Die Studie fasst den Stand des Wissens zur Sicherheit von Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr zusammen. Sie beschreibt relevante regulatorische Aspekte, analysiert die aktuelle Situation der Tramsicherheit in Mehr
Exploring the application of latent class cluster analysis for investigating pedestrian crash injury severities in Switzerland
In: Accident Analysis & Prevention, 85. S.219-228. Mehr One of the challenges in traffic safety analyses is the heterogeneous nature of safety data. The study suggests that latent class clustered regression approach is suitable for reducing heterogeneity and revealing important hidden relationships in traffic safety analyses.
Required autonomous vehicle fleet sizes to serve different levels of demand
Paper to be presented at the 95th Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, D.C., January 2016. Mehr If Autonomous Vehicles (AV) are used predominantly as shared vehicles, they promise a reduction of the required total fleet size. Using a simulation approach, this paper shows that – given certain Mehr
Generische Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen
Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 171. Mehr Die Dissertation entwickelt ausgehend von den fundamentalen Eigenschaften eines Eisenbahnsystems eine Methode für die allgemeingültige Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen. Dadurch ist es möglich, unabhängig von technischen Realisierungsformen und einem historisch gewachsenen Prozessverständnis, Regeln zu definieren, mit denen Zugfahrten sicher und zuverlässig durchgeführt werden können.
System dynamics of urban traffic based on its parking-related-states
In: Transportation Research part B: Methodological. Mehr PDF The urban parking and traffic systems are essential components of the overall urban transportation structure. The interactions between them can be highly influential to their performance. Here, we propose a methodology to model macroscopically such interactions and evaluate their effects on Mehr
Gesamtwirtschaftliche Effekte des öffentlichen Verkehrs mit besonderer Berücksichtigung der Verdichtungs- und Agglomerationseffekte
Schlussbericht an SBB Lab, St. Gallen. Bern und Zürich: IVT, ETH Zürich und Ecoplan. Mehr Mit dieser Studie wurden zum ersten Mal für die Schweiz die Agglomerationseffekte (wider economic benefits) quantifiziert und räumlich analysiert. Eine Verbesserung der ÖV-Erreichbarkeit um 100 Prozent führt zu einer Produktivitätssteigerung von durchschnittlich 1 bis Mehr
Social Networks and Travel Behaviour
Ashgate, Surray (UK). Mehr Leisure travel is increasing in importance and is more complex and variable than work-related travel. Providing an overview of selected exemplary studies, this volume addresses the overlap between transport planning and methods of social network analysis; applied methods of social network analysis and related Mehr
Evaluation of trade-offs between two data sources for the accurate estimation of OD matrices
In: Transportmetrica B: Transport Dynamics. DOI 10.1080/21680566.2015.1025892 Mehr The paper evaluates the trade-offs between loop detector data and floating car data for the real-time estimation of origin–destination matrices in small networks. Results are used to evaluate the trade-offs between loop detector coverage and the penetration rate of floating car Mehr
Analysis of the Network Exit Functions for different urban grid network configurations
In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (accepted or in press). More This paper analyses traffic performance on an abstract grid network with different street configurations using the Network Exit Function (NEF) – an aggregate relationship between trip-completion rate and the number of vehicles circulating in a network.
Integrated Transport and Land Use Modeling for Sustainable Cities
Lausanne: EPFL Press, distributed by Routledge. More Sustainable development is a goal of planners and politicians and ever more prominent for urban areas where development agglomerates. The SustainCity consortium further developed the methodology and tools for integrated modelling and analysis of land use transport systems. The IVT implemented Mehr