Department / Institute: Departement Bau, Umwelt und Geomatik (D-BAUG)
Playing with Density
The Compass for Inward Development as a Problem-Oriented Methodology for Densification in Small- and Medium-Sized Communes The revised Swiss Spatial Planning Law, which came into effect in 2014, and the minimum strategy of «inward development before outward development» obligate municipalities to direct their spatial development toward existing, largely Mehr
Future Cities Laboratory Indicia 02
This second volume in the Indicia series focuses on the tools, methods and approaches needed for research on future cities. Following Marshall McLuhan’s famous provocation, we focus less on the ‘message’ and more on the ‘medium’ of research. This involves retreating from research contents—the topics, themes, questions, hypotheses, Mehr
Mobility Webinar Series, Spring 2019
11. April and 16. May 2019. SCCER Mobility Young Talent Development Program. Seminar series as a platform for young scientists to present their research projects related to Mobility. Further events from the SCCER are also forthcoming, including a Start-up and Entrepreneurship Workshop. Flyer
ETH Mobility Initiative
ETH Zurich has launched the ETH Mobility Initiative together with the Swiss Federal Railways (SBB) as first partner to further expand research and education in the area of mobility. The call for new partners and proposals is now open. Within this framework, a long-term research programme is being established Mehr
Actors’ diversity and the resilience of social-ecological systems to global change
Biological diversity is known to enhance the resilience of ecosystems to environmental change. It is, however, unclear whether a high diversity of social actors analogously increases the capacity of social-ecological systems to maintain the provision of ecosystem services while undergoing socio-economic and climate changes. Here, using an empirically Mehr
The Scenic Route: The Effect of Urban Design on Cycling Route Choice in Berlin
As interest in cycling as a mode of transport rises concurrently with a rise in bicycle traffic volumes in Germany, modeling cyclists’ decisions gains importance. A recently completed online survey shows that in addition to commonly considered attributes like pavement type, the urban design characteristics «complexity» and «streetscape Mehr
Eine neue Landschaftstypologie zur Sicherung der Landschaftsqualität
Um die Qualität von Landschaften sowohl im urbanen als auch im ländlichen Raum zu sichern und gemäss entsprechenden Zielen zu entwickeln, ist eine flächendeckende Beschreibung der vorhandenen Landschaftstypen nötig. Diese dient als Grundlage zur Festlegung von Entwicklungszielen, zur Ausscheidung von besonders schützenswerten Gebieten sowie zur Beobachtung der längerfristigen Mehr
MAS, DAS und CAS ETH in Raumplanung 2019/21
Bewerbungsfenster: 1. Januar bis 30. April 2019. Die Raumplanung in der Schweiz steht vor grossen Herausforderungen. Revision und Umsetzung des Raumplanungsgesetzes samt Integration der Infrastrukturen sind wichtige Themen der aktuellen politischen Diskussion. Zentrales Anliegen ist eine nachhaltige Gestaltung und Nutzung unseres Lebensraumes.
Mit freundlicher Unterstützung von
- Memoriav – Verein zur Erhaltung des audiovisuellen Kulturgutes der Schweiz
- Cinémathèque Suisse
- SRF – Schweizer Radio und Fernsehen
- RTS – Radio Télévision Suisse
Das NSL Archiv wurde 2001 gegründet und ist seit 2007 Bestandteil des Archivs des Instituts für Geschichte und Theorie der Architektur (gta Archiv) der ETH Zürich. Im NSL-Archiv befinden sich Bestände zur Landschaftsarchitektur und zur Raumplanung in der Schweiz.
Die Institutionalisierung der Raumplanung Schweiz erfolgte im internationalen Vergleich spät. Lange Zeit war die Planung vom Engagement einiger weniger Akteure, darunter auch freischaffender Planer sowie der ETH Zürich selbst geprägt. Grosse Bestände im Bereich Raumplanung liegen im NSL Archiv unter anderem in Form des Nachlasses von Hans Marti, den Beständen des Instituts für Orts-, Regional- und Landesplanung (ORL-Institut) und des Instituts für Verkehrsplanung und Transporttechnik (IVT) der ETH Zürich, der Planpartner AG (Zürich) und der Studie für die Neue Alpentransversale (NEAT-Studie, 1986–1988) vor.
Einen Schwerpunkt im Bestand Landschaftsarchitektur bildet die Gartenarchitektendynastie Theodor Froebel, Otto Froebel und Robert Froebel sowie Gustav Ammann, Peter Ammann, Eduard Neuenschwander und Dieter Kienast, die insgesamt gegen 150 Jahre Schweizer Gartenbaugeschichte umspannen.
Nähere Informationen zu den Beständen und zur Benutzung finden sich unter gta Archiv. Nachlässe zur Schweizerischen Garten- und Landschaftsarchitektur finden sich auch im Archiv für Schweizer Landschaftsarchitektur ASLA.
Innenentwicklung in der Stadt Dübendorf
Innenentwicklung und Umsetzung RPG1 im Kanton Bern
EiR PD Dr. Joris Van Wezemael, Dr. Markus Nollert | Spatial Transformation Laboratories (STL)
Joris Van Wezemael war Professor für Humangeographie an der Université de Fribourg und Mandatsleiter einer Immobilien-Anlagestiftung der Pensimo-Gruppe. Seit 2019 wirkt er als Executive-in-Residence am IRL/STL der ETH Zürich.
Markus Nollert ist Gründer von urbanista.ch (bureau für raumentwicklung) und leitet seit August 2018 die Gruppe Spatial Transformation Laboratories (STL) am IRL. Neben eigenen Forschungsaktivitäten und Vorlesungen hat er die Aufgabe, die Weiterführung der Lehre im Fachbereich Raumentwicklung zu koordinieren.
Transformation of Urban Landscapes
7 Sessions on selected Mondays, 10:00–12:00 ETH Zurich, Hönggerberg, HIL E 4. Cities and their planning have always been complex. The era of globalization exposed and brought to the fore this complexity. The reason behind this is the networking of hitherto rather iso lated places and systems across Mehr
New Perspectives in Spatial Development
21/22 February | ETH Zurich, Hönggerberg. 21 February | HIT E 51 08:00–08:45 Dr. Emanuele Strano, MindEarth, Switzerland: «Complex networks and spatial planning across time and scales» 09:15–10:00 Dr. Franziska Sielker, University of Cambridge, Department of Land Economy, Great Britain and Northern Ireland: «Thinking and Acting in Areas of Mehr
SMARTIES: Terminierungsverfahren für automatisierte Eisenbahn-Fahrpläne zur Verbesserung von SmartRail [Scheduling Methods for Automated Railway Timetabling Improving the Efficiency of SmartRail]
Der künftige Bedarf in Bezug auf den öffentlichen Verkehr wird voraussichtlich deutlich steigen. Um den zusätzlichen Transportbedarf zu decken, hat die Schweizerische Bundesbahn SBB das Programm SmartRail 4.0 lanciert. Im Rahmen von SmartRail 4.0 soll die Kapazität des Schweizerischen Bahnnetzes um bis zu 30% erhöht werden. Veränderungen in Mehr
Realisierung autonomer Fahrzüge in gemischten Verkehrsnetzen: Aufbau und Optimierung von Methoden für energieeffizientes Fahren und Integration in Verkehrsmanagement-systeme [Towards Autonomous Driving Trains in Mixed Traffic Networks: Setups and Optimization Methods for Energy Efficient Driving and Integration into Traffic Management Systems]
Während der Fahrt mit der Zugkombination sind die Hauptziele des Triebfahrzeugführers die Gewährleistung der Sicherheit, die Einhaltung des Dienstplans und, wenn die oben genannten Punkte abgedeckt sind, die Verbesserung der Energieeffizienz der Leistungserbringung und des Fahrgastkomforts unter Einhaltung der von den Eisenbahnunternehmen festgelegten Standardbetriebsverfahren. Der Betrieb eines Zuges Mehr
disP 54/4, December 2018
OMISM: On-Board Monitoring for Integrated Systems Undestanding and Management Improvement in Railways [Fahrzeuginterne Überwachung zum integrierten Systemverständnis und zur Managementverbesserung in Eisenbahnen]
Verstehen, was zu messen ist und wie man es modelliert, um einen Mehrwert in der vorbeugenden Instandhaltung von Eisenbahnen zu schaffen. Ziel dieses Projekts ist, das aktuelle Zustandsbewertungs- und Überwachungsparadigma für das Bahnwesen zu ändern. Dieser Vorschlag zielt darauf ab, die Energie zu nutzen, die kontinuierlich aus den Mehr
Soziale Netzwerke und Treffen in Tokio
Bryan Adey zum ordentlichen Professor für Infrastrukturmanagement befördert
Spatial modelling of origin-destination commuting flows in Switzerland
When it comes to predicting inter-municipal commuting flows in Switzerland, spatial origin-destination flow models serve as an easier alternative to the classical 4-step approach in transportation demand modelling. They account for effects in neighbouring municipalities that may influence a particular flow at origin or destination and predict flows Mehr
Smarte Züge ohne Lokführer
Homo economicus oder doch nicht?
Führungslose Schweizer Raumentwicklung?
Viel zu reden gab die Tatsache, dass der Fachbereich Raumentwicklung am Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung der ETH Zürich nach der Emeritierung von Prof. Dr. Bernd Scholl nicht nahtlos von einer vollen Professur übernommen wurde, wie dies anfänglich der Plan war. PD Dr. Joris Van Wezemael und Dr. Mehr
Autonomous Vehicles as Reactivators for Peripheral Areas
Self-driving vehicles (AVs) will dissolve the boundaries between individual and public transport, changing the attractiveness of different areas as residential locations. The lack of public transport services in peripheral communities is currently leading to population decreases despite great (financial) efforts (e.g. Albinen VS). The aim of this study Mehr
Mobility Pricing
Beginning in 2019, the Transport Planning group at IVT, in corporation with the University of Basel and the ZHAW will undertake a large-scale empirical study of mobility behaviour in Switzerland. Using a mobile app, participants will record their daily mobility and receive feedback and suggestions. The research is Mehr
Induced Demand: Modelling the Potential Impacts of Automated Vehicles in Zurich
How automated vehicles will affect the transport system and travel behavior is still very much an open research question. A recently completed 2 year project at the Institute for Transport Planning aimed to quantify the future impacts of automated vehicles and car-sharing using both surveys and agent-based simulation Mehr
Soil function assessment for Switzerland
This doctoral thesis (ETH Zurich) contains an operational framework for assessing soil functions to facilitate the incorporation of soil function assessment (SFA) into decision-making, thereby highlighting the multiple functions of soils, which will enable the sustainable use of soil resources to be promoted during spatial planning.
ProbandInnen gesucht – Visualisierungen von Landschaften mit Virtual Reality-Brillen
Im Rahmen einer Masterarbeit am PLUS testen wir verschiedene Methoden zur Visualisierung von peri-urbanen Landschaften. Die Visualisierungen werden in einer Virtual Reality-Brille gezeigt, dabei wird mit einem Sensor am Finger die Hautleitfähigkeit gemessen. Für unsere Studie suchen wir Teilnehmerinnen und Teilnehmer, die im Februar 2019 während ca. einer Mehr
MntPath – Modelling Future Pathways of Mountain Regions
The objective of the project MtnPATHS is to explore adaptation pathways to reach sustainable futures in Swiss upper Valais (Visp & the Saastal) and French Alps (Lautaret). Visions for such futures and pathways to reach them will be defined and explored through participatory modelling integrating ecosystem services and climate adaptation services.
Modelling Place-making to Enable the Transformation of Spaces into Places
Unprecedented urbanization is threatening landscape diversity, bringing along new social and environmental problems thus calling for an active and creative landscape shaping process. The ERC-project GLOBESCAPE of Adrienne Grêt-Regamey will generate novel insights into how people add value and meaning to place by using physiological measurements to inform Mehr
Ab 2019 leitet Patrick Bonzanigo den MAS Raumplanung ETH
Prof. Dr. Francesco Corman | Verkehrssysteme
Francesco Corman ist Professor für Verkehrssysteme am Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme (IVT). Zuvor war er Professor an der TU Delft und der KU Leuven, bevor er 2017 an die ETH kam. Zu seinen Forschungsschwerpunkten gehören der Betrieb und die Steuerung öffentlicher Verkehrssysteme sowie das Management, die Logistik und die Aufrechterhaltung des Bahnverkehrs.
Interdisziplinäre Projektarbeit – Abschlussveranstaltung
19. Dezember 2018, 13:00–20:00 | Doktorhaus, Wallisellen. Die Interdisziplinäre Projektarbeit (IPA) ist Kernbestandteil des ETH-Masterstudiengangs «Raumentwicklung und Infrastruktursysteme». In kleinen Planungsgruppen analysierten die Studierenden das Projektgebiet Wallisellen zunächst interdisziplinär und umfassend (Lagebeurteilung), um auf dieser Grundlage und in Form eines Konzepts mögliche Entwicklungsstrategien zu erarbeiten, die sie wiederum in einem räumlichen Vertiefungsgebiet auf Massnahmenebene detailliert Mehr
Tag der Geomatik 2018
21. November 2018 | ETH Zurich Hönggerberg, HIL H 40.4 und HIL H 40.9. Module mit kurzen, interaktiven Lerneinheiten geben Einblick in das vielseitige Fachgebiet der Geomatik. Eine frei zugängliche Ausstellung und Mitmach-Aktivitäten für Besucherinnen und Besucher aller Altersklassen ergänzen diesen spannenden Tag. Erfassen. Analysieren. Gestalten. Fachleute auf dem Gebiet der Geomatik verwenden unterschiedlichste Messsysteme, Mehr
Treffpunkt Science City: Meine Stadt
28. Oktober bis 25. November 2018. Wie werden künftig Häuser gebaut und Städte geplant? Wie leben, arbeiten und bewegen wir uns im Häusermeer? Das Herbstprogramm dreht sich um digitales Bauen, neue Baustoffe und künftige Formen des Wohnens und der Mobilität. Alle Veranstaltungen sind online. Treffpunkt Science City ist das kostenlose öffentliche Bildungsangebot der ETH Mehr
Eine Bodenagenda für die Raumplanung
Thematische Synthese TS3 des Nationalen Forschungsprogramms «Nachhaltige Nutzung der Ressource Boden» (NFP 68). Die thematischen Synthesen des Nationalen Forschungsprogramms 68 (NFP 68) stellen Konzepte und Strategien zur langfristigen Sicherung der Ressource Boden und ihrer Funktionen und Ökosystemleistungen vor. Der dritte Band der Reihe beschreibt die entscheidende Rolle der Mehr
Recreate Switzerland
Anticipated population growth, rapid technological development in transportation, climatic change and the transition to domestic renewable energy production in Switzerland are expected to modify outdoor recreation patterns. The project RECREATE Switzerland assesses the future impact of climate change and decarbonsiation of the mobility and energy sector on outdoor Mehr
Summer School in Land-System Science
Registration deadline extended to 15 January 2019! 7 to 12 July 2019 in Filzbach (Switzerland). Students will develop an integrated understanding of land system science and landscape assessment. They learn to use state-of-the-art data, tools, and models for spatial analyses as well as improve their ability to build Mehr
Replay: TV- und Radiodokumente nach der Ausstrahlung | Replay : les documents radio/tv après leur diffusion
24.+25. Oktober 2018. SRF Studio Bern. Öffentlich-rechtliche wie private Radio- und Fernsehstationen gehören zu den grössten Produzentinnen audiovisueller Dokumente, für deren langfristige Erhaltung und Nutzung sich immer weitere Kreise interessieren. Wie und in welcher Form werden die ausgestrahlten Töne und Bilder der Nachwelt überliefert? Wie wirken sich die Mehr
Spatial Planning Matters! Inspiring Stories and Fundamental Topics
The book revolves around «inspiring stories» that describe a wide variety of spatial problems as well as the planning mechanisms used to address these; in addition, «fundamental topics» are provided to facilitate the understanding of certain planning processes illustrated by the practical cases. Using case descriptions of a Mehr
Warum pendeln die Schweizer so viel?
12. Tagung Landmanagement: Integrales Land- und Wassermanagement
5. November 2018 | ETH Zürich, Auditorium Maximum (HG F30), Rämistrasse 101, Zürich Gewässerentwicklungen lösen Nutzungs- und Flächenkonflikte aus – sei es für Hochwasserschutz, Bewässerung, Erholung, Renaturierungen oder Grundwasserschutz. Die diesjährige Landmanagement Tagung 2018 soll aufzeigen, wo wir heute im Bereich der Gewässerentwicklung stehen und was das Landmanagement zu einem integralen Wasser- und Mehr
Estimations of the Potential and the Impact of Rail Freight in Urban Areas
The dissertation examines whether rail freight systems can be designed to allow for the integration into urban supply chains. It concludes that railway has the potential to complement the urban freight system with an alternative transport system. The challenge for planners will be to provide the freight system Mehr
To Exploit Big Data for the Management of Infrastructure
The management of infrastructure involves estimating how infrastructure is likely to deteriorate and how demands infrastructure change over time. Increasing amounts of data and increasing modelling capabilities are providing infrastructure managers with improved abilities with which to determine the optimal maintenance and development interventions on infrastructure. Their exploitation Mehr
Using Macroscopic Fundamental Diagrams to Estimate Traffic Heterogeneity
The macroscopic fundamental diagram provides insights on traffic flow at a macroscopic level. Given its elegance, it has become a popular tool to analyse various traffic-related problems. We show that the MFD can also be used to estimate the level of heterogeneity in a network, which allows city planners the Mehr
Connecting Large Scale Transport Models and Mobility Trace Data
The proliferation of GPS technology and high speed mobile networks presents exciting opportunities for new insights into travel behaviour. With funding from the SNSF NFP75 on Big Data, a European research team headed by the Institute for Transport Planning and Systems is exploring new avenues for the integration Mehr