ConAuto – Verkehrsregelung bei vernetzten und automatisierten Fahrzeugen

Die Entwicklung von vernetzten und automatisierten Fahrzeugen ermöglicht eine flexiblere Überwachung und Steuerung der Verkehrssysteme. Ausgestattet mit Kommunikationssystemen und verschiedenen Sensoren können einem solchen System angeschlossene und automatisierte Fahrzeuge mit der Infrastruktur kommunizieren und Echtzeitinformationen wie Standort, Geschwindigkeit etc. melden. Darüber hinaus ermöglicht ein automatisiertes Fahrsystem den Verkehrsfluss Mehr

Checnet – Kopplung von anthropogenen und ökologischen Netzwerken für eine nachhaltige Landschafts- und Verkehrsplanung

Anthropogene Netzwerke, bestehend aus Siedlungen und Strassen, sind oft eine Bedrohung für ökologische Netzwerke. Um dafür zu sorgen, dass die Siedlungsentwickelung und die Zunahme des Verkehrs möglichst wenig negative Einflüsse auf die Biodiversität haben, sollen die Bedürfnisse zwischen anthropogenen und ökologischen Netzwerken untersucht und daraus Empfehlungen für die Mehr

Impacts of urban parking system on cruising traffic and policy development: The case of Zurich downtown area, Switzerland

In: Transportation Cruising-for-parking is a common phenomenon in urban areas worldwide. Properly understanding and mitigating cruising can reduce travel times, alleviate traffic congestion, and improve the local environment. In this paper, we present a case study of the city of Zurich, using a macroscopic model to analyze the current Mehr

A train rescheduling model integrating speed management for disruption management of high-speed traffic under a quasi-moving block system

In: Transportation Research Part B, Vol. 104, 638-666. Doi: 10.1016/j.trb.2017.05.008 Reducing delays in high speed railways requires searching for efficient traffic management actions (dynamic speed updates, changing train sequence) with feasible speeds and headways, under the given signaling/safety system. We use an alternative graph model in a commercial MILP Mehr

Spatial modelling of traffic volumes and mean speed values

Paper presented at the 6th Symposium of the European Association for Research in Transportation (hEART 2017), Haifa, September 2017. In the present paper a modeling approach to address the issue of mean speed prediction on a large scale network is presented. Methodologically, we exploit the family of spatial Mehr

Analysis of one-way and two-way street configurations on urban grid networks

In: Transportmetrica B: Transport Dynamics. S.1-21. Mehr This paper studies traffic behaviour on one-way, two-way and two-way streets with prohibited left turns using three different methods; analytical formulations, static traffic assignment and microsimulation. While two-way networks result in shorter routes, one-way networks increase intersection throughput. Two-way networks without left Mehr

Fleet control algorithms for automated mobility: A simulation assessment for Zurich

Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1270. Zurich: IVT, ETH Zurich. Mehr For the city of Zurich a fleet of autonomous taxis is simulated and controlled by different dispatching and rebalancing algorithms. The operation scheme with rebalancing is able to minimize waiting times of the service. Although a considerable amount of empty Mehr

«Switzerland is like a paradise for a transport enthusiast.»

Prof. Dr. Francesco Corman is continuing the research direction in transport system at the post left vacant by Prof. Dr. Ulrich Weidmann, who is now Vice President of Human Resources and Infrastructure of the ETH Zurich. The Italian born travel aficionado will direct research towards improving transport systems operations based Mehr

Big Data in Railway Operation: an Opportunity for Enhancing Energy Efficiency

The increasing competitiveness amongst transport modes has recently lead rail operators to start collecting microscopic data on energy consumptions. Main aim is to analyze and optimize energy efficiency during operation. It is an incredible opportunity for researchers to access to a huge amount of data for the development Mehr

Neuer Assistenzprofessor für Transportsysteme

Dr. Francesco Corman wurde zum Tenure-Track-Assistenzprofessor ernannt.

Effects of low speed limits on freeway traffic flow

In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 77. S.257-274.  Mehr Recent years have seen a renewed interest in Variable Speed Limit (VSL) strategies, and their potential as a freeway metering mechanism or a homogenization scheme. This paper uses empirical data to examine both the macroscopic and microscopic effects Mehr

Autonomous vehicles: Pedestrian heaven or pedestrian hell?

Paper presented at the 17th Swiss Transport Research Conference (STRC 2017), Ascona, Switzerland, May 17-19. PDF This paper takes a look at two possible scenarios of the impact of autonomous vehicles on pedestrian transport: a future streetscape perfectly suited for walking, with drastically reduced noise levels and exhaust emissions, Mehr

Cost-based analysis of autonomous mobility services

Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1225. Zurich: IVT, ETH Zurich.  PDF Diese Publikation ist ein erster Versuch, die Kostenstrukturen etablierter und künftiger, auf autonomen Fahrzeugen basierenden Mobilitätsangeboten zu ermitteln, um so auf ihre jeweilige Rolle zu schliessen. Teils entgegen mancher Voraussagen lässt sich weiterhin ein substantieller Anteil an privatem Mehr

Autonome Fahrzeuge auf der Überholspur?

Die vierte industrielle Revolution, das heisst die Automatisierung der Arbeitswelt, rollt über uns hinweg. Auch und gerade im Transportsektor sind die Änderungen spürbar und noch lange nicht abgeschlossen. Schon heute sind neue Akteure im Markt, die mit Digitalisierung und Automatisierung traditionelle Strukturen unter Druck bringen – das vermutlich Mehr

Isolated intersection control for various levels of vehicle technology: Conventional, connected, and automated vehicles

In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Volume 72, November 2016. S.109-129, ISSN 0968-090X. More This paper proposes an efficient signal control algorithm under the co-existence of conventional vehicles, connected vehicles and automated vehicles. Trajectories of the automated vehicles are modified to reduce delay and stops. Simulations show that both Mehr

CODE: ATHENS! Railway and City Development in Athens

In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Mehr

A new rail optimisation model by integration of traffic management and train automation

In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Mehr

Impact of autonomous vehicles on the accessibility in Switzerland

Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1177. Zürich: IVT, ETH Zürich. PDF  More Autonomous vehicles are expected to offer higher comfort of traveling at lower prices whilst increasing road capacity. Using the Swiss national transport model, this research simulates the impact of autonomous vehicles on accessibility. The results show substantial impacts favoring urban sprawl Mehr

NEAT – AlpTransit Lötschberg und Gotthard

ETR-Swiss Spezial. Hamburg: DVV Media Group.  Mehr Die Sonderausgabe von ETR-Swiss vereint Artikel zu Entstehungsgeschichte, Planung,  Bau, Bahntechnik und Betrieb der NEAT-Projekte und wagt einen Ausblick auf die Perspektiven, welche sie für Personen- und Güterverkehr schaffen.

Exploring the choice between in-store and online shopping

Paper to be presented at the 23rd EIRASS conference on Recent Advances in Retailing and Service Strategies, Edinburgh, July 2016. More The paper aims at explaining the choice between online and in-store shopping, applying an integrated choice and latent variable modeling approach. An increased acceptance level of online shopping Mehr

The effects of on-street parking on the service rate of nearby intersections

In: Journal of Advanced Transportation, 50 (4). S.406-420. PDF  More   An on-street parking maneuver often starts a temporary bottleneck, leading to additional delay endured by the following vehicles. If the maneuver occurs near a signalized intersection, the service rate of the intersection might be reduced. In this paper, a Mehr

Adaptive control algorithm to provide bus priority with a pre-signal

In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 64. S.28-44. More The paper establishes the first real-time control algorithm for pre-signals. The algorithm combines multiple operation strategies at the intersection. It functions well with a wide range of input values and is robust to input errors. The real-time pre-signal minimizes person Mehr

Stand des Wissens zu Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr

Forschungsprojekt im Rahmen der COST Action TU1103: Operation and safety of tramways in interaction with public space. IVT-Schriftenreihe Nr. 174.  Mehr Die Studie fasst den Stand des Wissens zur Sicherheit von Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr zusammen. Sie beschreibt relevante regulatorische Aspekte, analysiert die aktuelle Situation der Tramsicherheit in Mehr

Exploring the application of latent class cluster analysis for investigating pedestrian crash injury severities in Switzerland

In: Accident Analysis & Prevention, 85. S.219-228.  Mehr One of the challenges in traffic safety analyses is the heterogeneous nature of safety data. The study suggests that latent class clustered regression approach is suitable for reducing heterogeneity and revealing important hidden relationships in traffic safety analyses.

Required autonomous vehicle fleet sizes to serve different levels of demand

Paper to be presented at the 95th Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, D.C., January 2016. Mehr If Autonomous Vehicles (AV) are used predominantly as shared vehicles, they promise a reduction of the required total fleet size. Using a simulation approach, this paper shows that – given certain Mehr

Generische Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 171.  Mehr Die Dissertation entwickelt ausgehend von den fundamentalen Eigenschaften eines Eisenbahnsystems eine Methode für die allgemeingültige Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen. Dadurch ist es möglich, unabhängig von technischen Realisierungsformen und einem historisch gewachsenen Prozessverständnis, Regeln zu definieren, mit denen Zugfahrten sicher und zuverlässig durchgeführt werden können.

System dynamics of urban traffic based on its parking-related-states

In: Transportation Research part B: Methodological.  Mehr PDF The urban parking and traffic systems are essential components of the overall urban transportation structure. The interactions between them can be highly influential to their performance. Here, we propose a methodology to model macroscopically such interactions and evaluate their effects on Mehr

Gesamtwirtschaftliche Effekte des öffentlichen Verkehrs mit besonderer Berücksichtigung der Verdichtungs- und Agglomerationseffekte

Schlussbericht an SBB Lab, St. Gallen. Bern und Zürich: IVT, ETH Zürich und Ecoplan.  Mehr Mit dieser Studie wurden zum ersten Mal für die Schweiz die Agglomerationseffekte (wider economic benefits) quantifiziert und räumlich analysiert. Eine Verbesserung der ÖV-Erreichbarkeit um 100 Prozent führt zu einer Produktivitätssteigerung von durchschnittlich 1 bis Mehr

Social Networks and Travel Behaviour

Ashgate, Surray (UK).  Mehr Leisure travel is increasing in importance and is more complex and variable than work-related travel. Providing an overview of selected exemplary studies, this volume addresses the overlap between transport planning and methods of social network analysis; applied methods of social network analysis and related Mehr

Evaluation of trade-offs between two data sources for the accurate estimation of OD matrices

In: Transportmetrica B: Transport Dynamics. DOI 10.1080/21680566.2015.1025892  Mehr The paper evaluates the trade-offs between loop detector data and floating car data for the real-time estimation of origin–destination matrices in small networks. Results are used to evaluate the trade-offs between loop detector coverage and the penetration rate of floating car Mehr

Analysis of the Network Exit Functions for different urban grid network configurations

In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (accepted or in press). More This paper analyses traffic performance on an abstract grid network with different street configurations using the Network Exit Function (NEF) – an aggregate relationship between trip-completion rate and the number of vehicles circulating in a network.

Integrated Transport and Land Use Modeling for Sustainable Cities

Lausanne: EPFL Press, distributed by Routledge.  More Sustainable development is a goal of planners and politicians and ever more prominent for urban areas where development agglomerates. The SustainCity consortium further developed the methodology and tools for integrated modelling and analysis of land use transport systems. The IVT implemented Mehr

How international borders affect local public transport: Analyses and evaluations of cross-border agglomerations in Switzerland. France and Germany

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 167  PDF This dissertation report examines the various effects that international borders exert on local public transport systems in high density agglomerations with regard to demand, passenger expectations and framework conditions. Furthermore, it identifies related challenges and derives approaches and recommendations from the analysis.

Shape Grammars Overview and Assessment for Transport and Urban Design – Review, Terminology, Assessment, and Application

In: Journal of Transport and Land Use.  Mehr Transport and urban planners increasingly deploy shape grammars especially in simulations and procedural models. The paper sheds light on the terminology and bridges the gap to the natural language context. An approach is suggested for standardized shape grammars definitions and Mehr

Partial proportional odds model: An alternate choice for analyzing pedestrian crash injury severities

In: Accident Analysis & Prevention, 72. S.330–340.  Mehr This study is based on a five-year national pedestrian safety dataset for Switzerland. It explores the application of a partial proportional odds (PPO) model to bridge the gap between conventional crash injury severity models. The study shows that PPO models Mehr

Effects of non-aeronautical activities at airports on the public transport access system: A case study of Zurich Airport

In: Journal of Air Transport Management (online 9 September 2014) ISSN 0969-6997.  Mehr Non-aeronautical activities at airports generate travellers that have different characteristics than air passengers or airport employees. The study investigated at the case of Zurich airport if this leads to increased public transport ridership, mode share, Mehr

Using connected vehicle technology to improve efficiency of intersections

Transportation Research Part C, 46. S.121-131. Mehr Information from connected vehicles, such as the position and speed of individual vehicles, can be used to optimize traffic operations. An algorithm for two one-way-streets is proposed to gain insights about the value (in terms of delay savings) of using connected Mehr

A multiscale classification of the urban morphology

Paper presented at the World Symposium on Transport and Land Use Research (WSTLUR), Delft. June 2014.  Mehr The urban morphology forms the backbone of our settlements. Its quantitative description allows to compare urban layouts and to uncover their potentials and limitations. In this paper we propose a set Mehr

Verkehrsqualität und Leistungsfähigkeit von Anlagen des leichten Zweirad- und des Fussgängerverkehrs

Forschungsauftrag VSS, 2007/306, Bundesamt für Strassen, Bern.  PDF Die Forschungsarbeit hat Normierungsvorschläge zur Leistungsfähigkeit und Verkehrsqualität für die wichtigsten Anlagen des leichten Zweirad- und Fussgängerverkehrs erarbeitet. Sie stellt damit einen wichtigen Beitrag zur Entwicklung von verkehrsmittelübergreifenden Beurteilungsverfahren dar.

Evaluation of pre-signals at oversaturated signalized

Transportation Research Record. PDF   ECitation One of the major causes of bus delays in urban environments are signalized intersections. The use of a pre-signal has been proposed in order to utilize the full capacity of the main signal while still providing bus priority. The goal of this research Mehr

Modeling impacts of weather conditions in agent-based transport microsimulations

Paper presented at the 93rd Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, D.C., January 2014.  PDF Despite all mitigation efforts, climate change will impact transport systems. Based on evidence from previous literature, a new comprehensive classification of the transport system aspects affected by climate change is proposed. It’s Mehr

Prognose der Dauer von Störungen des Bahnbetriebs

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 164.  Mehr Die Spurgebundenheit der Bahnsysteme bewirkt eine komplexe Betriebsführung. Im Ereignisfall bietet die Prognose der Störungsdauer Nutzen für die Bahnproduktion. Darüber hinaus wurden Disposition, Intervention und Ereigniskommunikation analysiert. Die Kombination aus statistischen Analysen und prozessualen Aspekten ermöglicht die Einbindung konkreter Einzelinformationen in den Prognoseprozess.

Methodik zur Effizienzbeurteilung der Kapazitätsnutzung und -entwicklung von Bahnnetzen

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 163.  Mehr Im Rahmen der Dissertation wurde bewiesen, dass es methodisch möglich ist, bereits in einem frühen Projektstadium eine konsistente Kapazitätsbeurteilung und Effizienzabschätzung von Erweiterungsmassnahmen durchzuführen. Besondere Berücksichtigung fand dabei das Spannungsfeld zwischen den Anforderungen der Netznutzenden einerseits und einer optimalen Netzauslastung andererseits.

Grossräumige Evakuierung – Agenten-basierte Analyse

Schlussbericht an das BABS, Bern. Zürich: IVT, ETH Zürich.  PDF Mittels eines agenten-basierten Simulationsmodells wurden die zu erwartenden Evakuationszeiten im Falle einer grossräumigen Evakuierung in Abhängigkeit verschiedener Faktoren wie Uhrzeit, Strassenverhältnissen und Grösse des evakuierten Gebietes bestimmt. Grundlage der Verhaltensmodellierung bildeten eine ausführliche Literaturrecherche, Experteninterviews sowie eine Befragung der Schweizer Mehr

Methodology to Evaluate Cost and Accuracy of Parking Patrol Surveys

Transportation Research Record, 2359, 1-9. Mehr Parking duration is an important element in reflecting the parking demand, very often a patrol survey is conducted to obtain the data. This paper introduces an analytical model to understand the effects of survey cost and other inputs on survey accuracy in a Mehr

Understanding metropolitan patterns of daily encounters

PNAS. Mehr With the help of travel smart card data, we uncover daily face-to-face encounter mechanisms and structures by constructing a time-resolved in-vehicle social encounter network on public buses. We find individuals with repeated encounters are not grouped into small communities. A large, imperceptible, small-world contact network is Mehr

Decision support tools in transport planning: from research to practice

Paper presented at the 13th Swiss Transport Research Conference, Ascona, April 2013.  Mehr In this paper, we present a framework of a decision support system designed to analyse information provided by agent-based transport demand models, travel diary surveys and automatically collected data on transport infrastructure usage. The practical Mehr

Assessing changes in travel behaviour induced by modified travel times: A stated adaptation survey and modelling approach

In: disP, 48 (3) S.40-53.  Mehr Respondents to a stated adaptation survey were faced with scenarios in which their travel conditions were changed, and asked how the implied changes would affect their activity scheduling. The data was used to estimate models of adaptations, which yielded sparse reactions despite Mehr

Differences in cognition of public transport systems: Image and behavior towards urban public transport

chriftenreihe des IVT, 162. Zürich: Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme, ETH Zürich. Mehr Der Schienenbonus als Vermutung, dass verschiedene Verkehrsmittel diverse Nachfragewirkungen erzielen, kann mit dieser Dissertation für den Fall Bus und Tram in der Schweiz nicht bestätigt werden. Es ist zu erwarten, dass ein Bussystem bei gleichen Mehr

Productivity improvements for freight railways through collaborative transport planning

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 160. ISBN 978-3-90826-24-1.  Mehr Der Schienengüterverkehr sieht sich angesichts des intermodalen Wettbewerbsdrucks einer stetigen Gratwanderung zwischen flexiblen Transportlösungen und einer genügend hohen Produktivität gegenüber. Am Beispiel der schweizerischen Güterverkehrsmärkte Mineralöl, Kies und Schrott werden unterschiedliche Formen operativer Kooperationen zwischen den Güterbahnen aufgezeigt und erörtert.