Department / Institute : Département de génie civil, de l'environnement et de la géomatique (D-BAUG)
Vo Luzern uf Wäggis zue – wer bewertet Landschaften?
Wie definiert man schöne Landschaft, wenn die Schönheit im Auge der Betrachterin und des Betrachters liegt? Was viele gar nicht wissen: Die Schweiz hat sich dazu verpflichtet, Landschaften und ihre Qualitäten zu erfassen, zu beschreiben und zu bewerten. Machine Learning Algorithmen können hierbei hilfreich sein. Interview im Zukunftsblog Plus
MtnPaths: Exploring Adaptation Pathways with Alpine Communities
How do we plan the adaptation of mountain territories for the challenges of the future? In particular, how do we maintain key ecosystem services to guarantee their capacity for adaptation? We engaged with stakeholders about these challenges through participatory research, building their vision for the future of their Plus
Mobilitätsverhalten vor/nach/während Covid-19
Participatory Urban Governance in South Africa
Citizen participation in planning and politics was a central promise of the first democratic government in South Africa. However, despite efforts for engaging civil society in local governance, planning remains state-driven and problems of implementation prevail. We explore participatory practices in South Africa from the perspective of the Plus
Digital Landscape Architecture Conference DLA 2020
3–4 June 2020 | online | Registration until 29 May. Due to the current situation, the Digital Landscape Architecture Conference DLA 2020 will take place online from June 3-4 2020. Furthermore, the registration for the conference is for free. If you are interested in recent developments in 3D landscape Plus
Moving towards integrating soil into spatial planning: No net loss of soil-based ecosystem services
Degradation of ecosystems and the related loss of ecosystem services have called for new policies to achieve no net loss (NNL) of or even net gain between detrimental environmental impacts and restoration or preservation measures. While biodiversity offsetting has a long tradition, soils have rarely been considered in the Plus
The role of information availability to passengers in public transport disruptions: An agent-based simulation approach
In public transport disruptions, a key relation between the services of operating company and passengers’ satisfaction is the disseminated information. This paper proposes rigorous mathematical descriptions to describe the effects of information availability to passengers, including the user equilibrium and non-equilibrium solutions.
disP 56/1, März 2020
disP 55/4, Dezember 2019
18th Swiss Geoscience Meeting: Urban planning and policy-making with/without/against national states
Eine Zürcher Karte der Raumqualität aus Sicht der Bevölkerung – machen Sie mit?
Wie nehmen wir unseren Lebensraum wahr? Wie erleben wir die Atmosphäre eines Ortes, wo fühlen wir uns sicher, wo fühlen wir uns gut? Diese Fragen werden umso wichtiger, je mehr Menschen in städtischen Gebieten leben. Ziel von Streetwise ist es, das Wissen und die Betroffenheit der Bevölkerung für Plus
Mobility Behaviour in Switzerland: Coronavirus Study
Participatory Land-use Modelling to Accelerate Sustainable Transformation Applying a Landscape Approach (PLUMALA)
Following the six-year r4d project «managing telecoupled landscapes», PLUS received an r4d Transformation Accelerating Grant to continue its work in northeastern Madagascar. Based on the developed land-use change scenarios, a collaborative visioning and planning will be conducted over a period of twelve months. For this project, PLUS collaborates Plus
Energyscape
Das NFP 70-Projekt «ENERGYSCAPE» untersuchte gesellschaftliche Präferenzen für eine Landschaftsentwicklung durch Infrastrukturen erneuerbarer Energien. Die aus den Ergebnissen abgeleiteten Empfehlungen können helfen, die landschaftliche Beurteilung von Anlagen erneuerbarer Energien aus Sicht der Bevölkerung in Landschaftsentwicklungskonzepten besser zu berücksichtigen. Ulrike Wissen Hayek, PLUS
Designing for Circularity in a Real-world context: Understanding Cooperative Benefits to Foster Individual Action for a Regenerative Economy
What are key skillsets of the next generation’s planners, designers, architects or engineers? The instrumental and social capacities to creatively cope with complexity, within ever changing environments, in a cooperative way surely are amongst them. Systemic Design Labs are ETH Innovedum financed real-world experimental courses that foster such Plus
ABGESAGT: Haushälterische Bodennutzung
POSTPONED: 7th SCCER Mobility Annual Conference
23 November 2020 (tentative) | ETH Zurich. As 7 years of SCCER Mobility slowly draw to an end, we invite you to this conference to present a synthesis of the competence center, to review the most relevant research results of each capacity area and conclude with an outlook on Plus
Democracy, Populism, and the Just City (Followed by a panel discussion)
Toward an Urban Policy Analysis
A new Symposium called «Toward an Urban Policy Analysis» is out in PS: Political Science & Politics edited by David Kaufmann and Mara Sidney (Rutgers University). The Symposium aims to develop theoretical foundations for an urban policy analysis built from urban empirical work.
Bâtiments d’alpage, chalet d’alpage de Champatsch / Val Müstair GR, XIXe siècle
Que trouve-t-on aujourd’hui sur l’Alp Champatsch où ces bâtiments d’alpage s’élevaient jadis? Aujourd’hui, il règne un profond silence là où jadis les vaches meuglaient, les armaillis palabraient et les bidons de lait cliquetaient. Musée suisse en plein air Ballenberg
Corderie d’Unterägeri ZG, 1897
Maison d’habitation de Brienz BE, 1776
Forge de Bodio TI, XIXe siècle
Nouvelle mouture de la loi
Le contenu du film est uniquement disponible en allemand. 1976 : rejet de la loi fédérale sur l’aménagement du territoire. Son délégué, Marius Baschung, explique les différences entre le premier projet législatif et le second, qui entrera en vigueur le 1er janvier 1980. Lien vers les archives de Plus
Rejet de la loi
Travailler ensemble
Le contenu du film est uniquement disponible en allemand. Dans son discours, le conseiller fédéral Furgler plaide pour une collaboration fructueuse entre les investisseurs privés et les pouvoirs publics dans le domaine de la planification du territoire. Lien vers les archives de SRF
Concentration décentralisée
Le contenu du film est uniquement disponible en allemand. Depuis les années 50, la Suisse s’intéresse à la stratégie de la « concentration décentralisée ». En 1965, l’institut ORL de l’EPFZ est chargé de définir le schéma directeur d’occupation du territoire. Il rend son travail en 1971 ; Plus
L’exemple de la vallée du Wigger
Using Virtual Reality to Evaluate Cyclist’s Perceived Safety
Researchers at the Future Cities Laboratory are using virtual reality (VR) in cycling experiments to reveal users’ cycling behaviour and preferences in different environments. These insights can help planners understand and quantify the impact of infrastructure improvements in setting guidelines and prioritization of new infrastructure.
Tagung Landmanagement – Rück- und Ausblick
Der lebendige ländliche Raum ist eines der grossen Themen der Raumentwicklung. Hier treffen Tradition und wirtschaftliche Innovation, neue Rechtsgrundlagen und Emotionen aufeinander. Die 13. Landmanagement Tagung «Herausforderungen der baulichen Entwicklung im ländlichen Raum» bot den aktuellen und vielfältigen Themen aus Verwaltung, Forschung und Praxis eine Plattform. Auch der Plus
Backcasting – vom Übermorgen zum Heute: Modellgestützte Landschaftsplanung
Partizipative Planungsprozesse leben von einer gemeinsamen Vision der Beteiligten. Sie hilft, den Prozess und die Diskussionen konstruktiv zu gestalten. Es bleibt jedoch offen, welche Schritte und Massnahmen zur Erreichung der Vision erforderlich sind. Am Fall Wauwiler Ebene wurden diese Fragen mit der Methode des Backcastings beantwortet und Handlungsschwerpunkte Plus
La crise de la ville suisse
La protection du paysage
Le contenu du film est uniquement disponible en allemand. La Fondation suisse pour la protection du paysage a été fondée en 1970 par Pro Natura, la Protection du patrimoine suisse, l’Association suisse pour la planification nationale, le Club alpin suisse et l’Association suisse du tourisme. En 1972, l’arrêté Plus
Are Integrated Infrastructure Networks Governable in Contemporary City Regions?
Guest: Prof. Dr. Michael Neuman, Professor of Sustainable Urbanism, Faculty of Architecture and the Built Environment, University of Westminster. The very possibility of governance that is critical — in terms of providing robust human rights, meaningful participative democracy, equitable distribution of wealth, goods and services, and strong environmental Plus
Wie das Strassennetz die Verkehrsleistung bestimmt
ETH-Forschende zeigen auf, dass sich die Verkehrskapazität von Städten anhand der Struktur ihres Strassennetzes vorhersagen lässt. Mit diesem Wissen können Stadtplanerinnen und Stadtplaner künftig quantitativ bestimmen, wie bauliche Eingriffe die Verkehrsleistung beeinflussen. Artikel in den ETH News
Eqasim: An Open-source and Extensible Platform for Building Agent-based Models
Agent-based models in transportation model individual travelers and their interaction in the transport system on a micro-level. A natural advantage of agent-based models are flexibility and the ability to model emergent behavior. Work at IVT has produced a new software package, eqasim, that drastically simplifies the design of Plus
Ferme domaniale de Novazzano TI, XIIIe-XIXe siècles
Maison d’habitation de Malvaglia / Serravalle TI, 1515 / 1564
Future-proofed Urban Areas: Real Options in Urban Planning
The societal needs for infrastructure change drastically over time depending on a large variety of factors, which are very difficult to predict. It is in the face of this massive uncertainty, that urban planners are expected to make infrastructure decisions. To minimize the service risks over time, the Plus
Combining Urban Scaling and Polycentricity to Explain Socio-economic Status of Urban Regions
Understanding Traffic Capacity of Urban Networks
Traffic in an urban network becomes congested once there is a critical number of vehicles in the network. To improve traffic operations, develop new congestion mitigation strategies, and reduce negative traffic externalities, understanding the basic laws governing the network’s critical number of vehicles and the network’s traffic capacity Plus