Department / Institute : Département de génie civil, de l'environnement et de la géomatique (D-BAUG)
Meyrin – Cité Satellite
Lutte contre la fièvre typhoïde
Nos paysages sont en danger
Années 60 : la beauté du paysage est menacée par les investisseurs et les spéculateurs. Des mesures sont décidées pour contenir la hausse des prix de l’immobilier et sensibiliser la population à la préservation du patrimoine national. Liens vers les archives Memobase
Les grands réseaux routiers
La planification des routes nationales a lieu entre 1954 et 1959. Ouvert en 1963, un an avant l’Exposition nationale de Lausanne, le premier tronçon relie le chef-lieu vaudois à Genève. À l’occasion de l’Expo, la Suisse entend mettre en avant la modernité de son infrastructure de transport. Liens Plus
disP 55/1, March 2019
La plaine de Magadino
À la fin du 19e siècle, le Tessin opère une correction de ses cours d’eau afin de transformer les marécages de la plaine de Magadino en zones agraires pour la culture intensive. La réserve naturelle des Bolle di Magadino est créée en 1974. Dans les années qui suivent, Plus
La spéculation
L’urbanisation de l’après-guerre entraîne une surchauffe immobilière. En 1963, le parti socialiste et les syndicats lancent ensemble l’initiative contre la spéculation foncière, rejetée ensuite en 1967. La loi fédérale du 19 mars 1965 sur l’encouragement à la construction de logements donne de nouvelles compétences à la Confédération, notamment Plus
Architecture exemplaire
Au Val Calanca
Inondations au Tessin
Playing with Density
The Compass for Inward Development as a Problem-Oriented Methodology for Densification in Small- and Medium-Sized Communes The revised Swiss Spatial Planning Law, which came into effect in 2014, and the minimum strategy of «inward development before outward development» obligate municipalities to direct their spatial development toward existing, largely Plus
Future Cities Laboratory Indicia 02
This second volume in the Indicia series focuses on the tools, methods and approaches needed for research on future cities. Following Marshall McLuhan’s famous provocation, we focus less on the ‘message’ and more on the ‘medium’ of research. This involves retreating from research contents—the topics, themes, questions, hypotheses, Plus
Mobility Webinar Series, Spring 2019
11. April and 16. May 2019. SCCER Mobility Young Talent Development Program. Seminar series as a platform for young scientists to present their research projects related to Mobility. Further events from the SCCER are also forthcoming, including a Start-up and Entrepreneurship Workshop. Flyer
ETH Mobility Initiative
ETH Zurich has launched the ETH Mobility Initiative together with the Swiss Federal Railways (SBB) as first partner to further expand research and education in the area of mobility. The call for new partners and proposals is now open. Within this framework, a long-term research programme is being established Plus
Actors’ diversity and the resilience of social-ecological systems to global change
Biological diversity is known to enhance the resilience of ecosystems to environmental change. It is, however, unclear whether a high diversity of social actors analogously increases the capacity of social-ecological systems to maintain the provision of ecosystem services while undergoing socio-economic and climate changes. Here, using an empirically Plus
The Scenic Route: The Effect of Urban Design on Cycling Route Choice in Berlin
As interest in cycling as a mode of transport rises concurrently with a rise in bicycle traffic volumes in Germany, modeling cyclists’ decisions gains importance. A recently completed online survey shows that in addition to commonly considered attributes like pavement type, the urban design characteristics «complexity» and «streetscape Plus
Eine neue Landschaftstypologie zur Sicherung der Landschaftsqualität
Um die Qualität von Landschaften sowohl im urbanen als auch im ländlichen Raum zu sichern und gemäss entsprechenden Zielen zu entwickeln, ist eine flächendeckende Beschreibung der vorhandenen Landschaftstypen nötig. Diese dient als Grundlage zur Festlegung von Entwicklungszielen, zur Ausscheidung von besonders schützenswerten Gebieten sowie zur Beobachtung der längerfristigen Plus
MAS, DAS und CAS ETH in Raumplanung 2019/21
Bewerbungsfenster: 1. Januar bis 30. April 2019. Die Raumplanung in der Schweiz steht vor grossen Herausforderungen. Revision und Umsetzung des Raumplanungsgesetzes samt Integration der Infrastrukturen sind wichtige Themen der aktuellen politischen Diskussion. Zentrales Anliegen ist eine nachhaltige Gestaltung und Nutzung unseres Lebensraumes.
Réalisé avec l’aimable soutien de
- Memoriav – Verein zur Erhaltung des audiovisuellen Kulturgutes der Schweiz
- Cinémathèque Suisse
- SRF – Schweizer Radio und Fernsehen
- RTS – Radio Télévision Suisse
Créée en 2001, l’archive NSL fait depuis 2007 partie de l’archive de l’Institut pour l’histoire et la théorie de l’architecture (gta) de l’ETH Zurich. Elle contient des fonds sur l’architecture du paysage et l’aménagement du territoire en Suisse.
L’institutionnalisation de l’aménagement du territoire en Suisse a été tardive par rapport à d’autres pays. La planification a longtemps été marquée par l’engagement de quelques rares acteurs, parmi lesquels des concepteurs indépendants, mais aussi l’ETH Zurich elle-même. D’importants fonds dans le domaine de la planification du territoire se trouvent dans l’archive NSL, notamment l’œuvre posthume de Hans Marti, les fonds de l’Institut de planification locale, régionale et fédérale (Institut ORL) et de l’Institut pour la planification du trafic, la technique des transports, la construction de routes et de chemins de fer (IVT) de l’ETH Zurich, de la Planpartner AG (Zurich) et de l’étude pour la Nouvelle ligne ferroviaire à travers les Alpes (étude NLFA, 1986–1988).
La dynastie des architectes paysagistes Theodor Froebel, Otto Froebel et Robert Froebel, mais aussi Gustav Ammann, Peter Ammann, Eduard Neuenschwander et Dieter Kienast, qui couvrent ensemble une période de 150 années d’aménagement des jardins en Suisse, sont incontournables.
Vous trouverez plus d’informations sur les fonds et leur utilisation sous Archive gta. Des œuvres posthumes sur l’architecture suisse des jardins et du paysage se trouvent dans les archives suisses de l’architecture paysagère ASLA.
Innenentwicklung in der Stadt Dübendorf
Innenentwicklung und Umsetzung RPG1 im Kanton Bern
EiR PD Dr. Joris Van Wezemael, Dr. Markus Nollert | Spatial Transformation Laboratories (STL)
Joris Van Wezemael était professeur de géographie humaine à l‘université de Fribourg et responsable de mandat dans une fondation de placements immobiliers du groupe Pensimo. Depuis 2019, il exerce comme Executive-in-Residence à l‘IRL/STL de l‘ETH Zurich.
Markus Nollert, fondateur d‘urbanista.ch (bureau für raumentwicklung), dirige depuis août 2018 le groupe Spatial Transformation Laboratories (STL) à l‘IRL. Parallèlement à ses propres activités de recherche et de cours, il coordonne l‘enseignement de la discipline Développement territorial.
Transformation of Urban Landscapes
7 Sessions on selected Mondays, 10:00–12:00 ETH Zurich, Hönggerberg, HIL E 4. Cities and their planning have always been complex. The era of globalization exposed and brought to the fore this complexity. The reason behind this is the networking of hitherto rather iso lated places and systems across Plus
New Perspectives in Spatial Development
21/22 February | ETH Zurich, Hönggerberg. 21 February | HIT E 51 08:00–08:45 Dr. Emanuele Strano, MindEarth, Switzerland: «Complex networks and spatial planning across time and scales» 09:15–10:00 Dr. Franziska Sielker, University of Cambridge, Department of Land Economy, Great Britain and Northern Ireland: «Thinking and Acting in Areas of Plus
SMARTIES: Procédés de planification pour voies ferrées automatisées en vue d’améliorer SmartRail [Scheduling Methods for Automated Railway Timetabling Improving the Efficiency of SmartRail]
Les besoins en transport public connaîtront vraisemblablement une forte croissance. En réponse à la demande supplémentaire de transport, les Chemins de fer fédéraux suisses CFF ont lancé le programme SmartRail 4.0. La capacité du réseau ferroviaire suisse augmentera jusqu’à 30 % dans ce cadre. Des modifications de l’infrastructure Plus
Réalisation de voies autonomes dans des réseaux de circulation mixtes: élaboration et optimisation de méthodes pour la conduite économe en énergie et l’intégration dans des systèmes de gestion de transport [Towards Autonomous Driving Trains in Mixed Traffic Networks: Setups and Optimization Methods for Energy Efficient Driving and Integration into Traffic Management Systems]
Pendant le trajet avec la combinaison de trains, les principaux objectifs du conducteur de train sont la garantie de la sécurité, le respect du tableau de service et, une fois les points précédents assurés, l’amélioration de l’efficacité énergétique de la prestation et du confort des voyageurs, dans le Plus
disP 54/4, December 2018
OMISM: Surveillance depuis le véhicule en vue de la compréhension et de la gestion améliorée de systèmes ferroviaires intégrés [On-Board Monitoring for Integrated Systems Undestanding and Management Improvement in Railways]
Comprendre ce que l’on doit mesurer et comment le modéliser pour apporter une valeur ajoutée à la maintenance préventive des chemins de fer. L’objectif de ce projet consiste à modifier l’actuel paradigme d’état des lieux et de surveillance pour le secteur ferroviaire. Cette proposition vise à utiliser l’énergie Plus
Soziale Netzwerke und Treffen in Tokio
Bryan Adey appointed as Full Professor of Infrastructure Management
Spatial modelling of origin-destination commuting flows in Switzerland
When it comes to predicting inter-municipal commuting flows in Switzerland, spatial origin-destination flow models serve as an easier alternative to the classical 4-step approach in transportation demand modelling. They account for effects in neighbouring municipalities that may influence a particular flow at origin or destination and predict flows Plus
Smarte Züge ohne Lokführer
Homo economicus oder doch nicht?
Führungslose Schweizer Raumentwicklung?
Viel zu reden gab die Tatsache, dass der Fachbereich Raumentwicklung am Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung der ETH Zürich nach der Emeritierung von Prof. Dr. Bernd Scholl nicht nahtlos von einer vollen Professur übernommen wurde, wie dies anfänglich der Plan war. PD Dr. Joris Van Wezemael und Dr. Plus
Autonomous Vehicles as Reactivators for Peripheral Areas
Self-driving vehicles (AVs) will dissolve the boundaries between individual and public transport, changing the attractiveness of different areas as residential locations. The lack of public transport services in peripheral communities is currently leading to population decreases despite great (financial) efforts (e.g. Albinen VS). The aim of this study Plus
Mobility Pricing
Beginning in 2019, the Transport Planning group at IVT, in corporation with the University of Basel and the ZHAW will undertake a large-scale empirical study of mobility behaviour in Switzerland. Using a mobile app, participants will record their daily mobility and receive feedback and suggestions. The research is Plus
Induced Demand: Modelling the Potential Impacts of Automated Vehicles in Zurich
How automated vehicles will affect the transport system and travel behavior is still very much an open research question. A recently completed 2 year project at the Institute for Transport Planning aimed to quantify the future impacts of automated vehicles and car-sharing using both surveys and agent-based simulation Plus
Soil function assessment for Switzerland
This doctoral thesis (ETH Zurich) contains an operational framework for assessing soil functions to facilitate the incorporation of soil function assessment (SFA) into decision-making, thereby highlighting the multiple functions of soils, which will enable the sustainable use of soil resources to be promoted during spatial planning.
ProbandInnen gesucht – Visualisierungen von Landschaften mit Virtual Reality-Brillen
Im Rahmen einer Masterarbeit am PLUS testen wir verschiedene Methoden zur Visualisierung von peri-urbanen Landschaften. Die Visualisierungen werden in einer Virtual Reality-Brille gezeigt, dabei wird mit einem Sensor am Finger die Hautleitfähigkeit gemessen. Für unsere Studie suchen wir Teilnehmerinnen und Teilnehmer, die im Februar 2019 während ca. einer Plus
MntPath – Modelling Future Pathways of Mountain Regions
The objective of the project MtnPATHS is to explore adaptation pathways to reach sustainable futures in Swiss upper Valais (Visp & the Saastal) and French Alps (Lautaret). Visions for such futures and pathways to reach them will be defined and explored through participatory modelling integrating ecosystem services and climate adaptation services.
Modelling Place-making to Enable the Transformation of Spaces into Places
Unprecedented urbanization is threatening landscape diversity, bringing along new social and environmental problems thus calling for an active and creative landscape shaping process. The ERC-project GLOBESCAPE of Adrienne Grêt-Regamey will generate novel insights into how people add value and meaning to place by using physiological measurements to inform Plus
Ab 2019 leitet Patrick Bonzanigo den MAS Raumplanung ETH
Prof. Dr. Francesco Corman | Systèmes de transport
Francesco Corman est professeur en systèmes de transport à l’Institut de planification du trafic et des systèmes de transport (IVT). Avant de rejoindre l’ETH en 2017, il enseignait à la TU Delft et à la KU Leuven. Parmi ses principaux axes de recherche figurent l’exploitation et la gestion de systèmes publics de transport, mais aussi le management, la logistique et la continuité du trafic ferroviaire.
Interdisziplinäre Projektarbeit – Abschlussveranstaltung
19. Dezember 2018, 13:00–20:00 | Doktorhaus, Wallisellen. Die Interdisziplinäre Projektarbeit (IPA) ist Kernbestandteil des ETH-Masterstudiengangs «Raumentwicklung und Infrastruktursysteme». In kleinen Planungsgruppen analysierten die Studierenden das Projektgebiet Wallisellen zunächst interdisziplinär und umfassend (Lagebeurteilung), um auf dieser Grundlage und in Form eines Konzepts mögliche Entwicklungsstrategien zu erarbeiten, die sie wiederum in einem räumlichen Vertiefungsgebiet auf Massnahmenebene detailliert Plus
Tag der Geomatik 2018
21. November 2018 | ETH Zurich Hönggerberg, HIL H 40.4 und HIL H 40.9. Module mit kurzen, interaktiven Lerneinheiten geben Einblick in das vielseitige Fachgebiet der Geomatik. Eine frei zugängliche Ausstellung und Mitmach-Aktivitäten für Besucherinnen und Besucher aller Altersklassen ergänzen diesen spannenden Tag. Erfassen. Analysieren. Gestalten. Fachleute auf dem Gebiet der Geomatik verwenden unterschiedlichste Messsysteme, Plus
Treffpunkt Science City: Meine Stadt
28. Oktober bis 25. November 2018. Wie werden künftig Häuser gebaut und Städte geplant? Wie leben, arbeiten und bewegen wir uns im Häusermeer? Das Herbstprogramm dreht sich um digitales Bauen, neue Baustoffe und künftige Formen des Wohnens und der Mobilität. Alle Veranstaltungen sind online. Treffpunkt Science City ist das kostenlose öffentliche Bildungsangebot der ETH Plus
Eine Bodenagenda für die Raumplanung
Thematische Synthese TS3 des Nationalen Forschungsprogramms «Nachhaltige Nutzung der Ressource Boden» (NFP 68). Die thematischen Synthesen des Nationalen Forschungsprogramms 68 (NFP 68) stellen Konzepte und Strategien zur langfristigen Sicherung der Ressource Boden und ihrer Funktionen und Ökosystemleistungen vor. Der dritte Band der Reihe beschreibt die entscheidende Rolle der Plus