Geschätzte Leserinnen und Leser
Vor dem Hintergrund seiner «Energiestrategie 2050» hat der Bundesrat zwei Nationale Forschungsprogramme lanciert, die sich mit der Energieproblematik beschäftigen. Die beiden Programme NFP70 und NFP71 bündeln das bestehende Forschungspotenzial und bringen Wissen hervor, das die Politik und die Wirtschaft bei der Umsetzung der «Energiestrategie 2050» sowie bei der Erreichung weiterer energie- und klimapolitischer Ziele unterstützt. In diesem NewSLetter stellen wir Teilprojekte der nationalen Forschungsprogramme und weitere wichtige Forschungsarbeiten vor, die mit diesen Zielen eng verknüpft sind.
The transport sector is a main contributor to energy consumption in developed countries. Therefore, less energy-intensive forms of mobility are critical for the success of energy consumption reduction strategies. Shared mobility modes, i.e. carsharing, bike-sharing, car-pooling, are finding growing appreciation among the public, and are also increasingly present in the discourse about the reduction of negative transportation externalities. Intuitively, this makes sense – several studies document such benefits – but little is known on how such systems fit together, especially if they grow in size. This question is being tackled by a project called «Sharing is Saving», which just started at the Institute for Transport Planning and Systems (IVT) and is being financed by the Swiss National Science Foundation (SNF). Plus