Department / Institute: Ex cattedre
Fachtagung zum Thema Raumentwicklung in Gemeinden (Prof. Dr. Bernd Scholl):
Wie gelingt Innenentwicklung?
Kleine und mittlere Gemeinden besitzen einen Grossteil der Siedlungsreserven, aber oft zu wenig Ressourcen und Know-how, um diese «im Innern» nutzbar zu machen. Gute Siedlungsentwicklung braucht ein Zukunftsbild und eine Strategie. Das Lernen von Beispielen kann dabei hilfreich sein. Artikel auf dem ETH Zukunftsblog von Prof. Bernd Scholl.
«Housing Cairo: The (Informal) Response» and «Cairo’s Desert Cities»
Stadtentwicklung Offenbach: Vom Industriehafen zum urbanen Stadtquartier
Common Water – The Future of an Alpine Resource
Earth Gods: Urbanism and Landscape in the Anthropocene
The Noise Landscape. A Spatial Exploration of Airports and Cities
Im Buch wird das Phänomen der «Noise Landscapes» untersucht, die durch den Flugverkehr und die mit Flughäfen verbundene Infrastruktur geprägt werden. Im Zentrum der Betrachtung stehen die Gebiete um die Flughäfen Amsterdam, Paris-Charles de Gaulle, Paris-Orly, Frankfurt, München, London Heathrow, Madrid Bajaras und Zürich.
Mehr als Gestaltung. Öffentliche Plätze 4.0
Landschaft in einer neuen Dimension erleben
Effects of low speed limits on freeway traffic flow
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 77. S.257-274. Mehr Recent years have seen a renewed interest in Variable Speed Limit (VSL) strategies, and their potential as a freeway metering mechanism or a homogenization scheme. This paper uses empirical data to examine both the macroscopic and microscopic effects Continua
Autonomous vehicles: Pedestrian heaven or pedestrian hell?
Paper presented at the 17th Swiss Transport Research Conference (STRC 2017), Ascona, Switzerland, May 17-19. PDF This paper takes a look at two possible scenarios of the impact of autonomous vehicles on pedestrian transport: a future streetscape perfectly suited for walking, with drastically reduced noise levels and exhaust emissions, Continua
Landschaft in einer neuen Dimension erleben
Mittels Laserscannern und Drohnen lassen sich 3D-Punktwolken der Landschaft erstellen. Diese virtuellen Realitäten ermöglichen einen überraschenden Blick auf die Landschaft von heute und morgen. An der Scientifica 2017 können Sie ausgestattet mit einer Virtual Reality-Brille virtuelle Realitäten selber erfahren, ungewohnte Perspektiven einnehmen und die Landschaft beurteilen. Landscape Visualization Continua
Isolated intersection control for various levels of vehicle technology: Conventional, connected, and automated vehicles
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Volume 72, November 2016. S.109-129, ISSN 0968-090X. More This paper proposes an efficient signal control algorithm under the co-existence of conventional vehicles, connected vehicles and automated vehicles. Trajectories of the automated vehicles are modified to reduce delay and stops. Simulations show that both Continua
CODE: ATHENS! Railway and City Development in Athens
In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Continua
A new rail optimisation model by integration of traffic management and train automation
In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Continua
Voreingenommene Erzählungen. Architekturgeschichte als Ideengeschichte
Zürich: gta Verlag. Mehr Die in diesem Buch versammelten Aufsätze wurden nicht als akademische Übungen verfasst, sondern aus einer genuinen Neugierde heraus. Immer spüren sie den Ideen hinter den Architekturen nach. Sie gehören einer Architekturgeschichte an, die über die Form hinaus Erkundungen anstellt nach Ideologien, politischen Verhältnissen, gesellschaftlichen Bedingungen, Continua
Thinking the Contemporary Landscape
New York: Princeton Architectural Press. More Examining our shifting perceptions of nature and place in the context of environmental challenges and how these affect urbanism and architecture, the seventeen essayists in Thinking the Contemporary Landscape argue for an all-encompassing view of landscape that integrates the scientific, intellectual, aesthetic, and Continua
Die Stadt der Moderne. Strategien zu Erhaltung und Planung
Zürich: gta Verlag. Wie können die städtebaulichen Zeugnisse des 20. Jahrhunderts, die als Avantgarde-Produkte oft bewusst kurzlebig angelegt wurden, in Gegenwart und Zukunft erhalten werden? Wie soll die Denkmalpflege mit der modernen Stadt umgehen? Neun Fallbeispiele zu europäischen Städten, Ensembles und Siedlungen veranschaulichen die schwierige Balance zwischen Bewahren Continua
Urbane Qualitäten. Ein Handbuch am Beispiel der Metropolitanregion Zürich
Zürich: Edition Hochparterre. Unsere Siedlungsgebiete haben sich grundlegend verändert: Agglomerationen, Städte, Dörfer und Landschaften bilden metropolitane Netzwerke, neue funktionale Zusammenhänge und räumliche Strukturen sind entstanden. Dieses Handbuch verschafft Orientierung und hilft Qualitäten und Defizite in urbanen Gebieten festzustellen. Als praxisorientiertes Arbeitsinstrument richtet sich das Buch an alle, die sich mehr für Qualitäten Continua
NEAT – AlpTransit Lötschberg und Gotthard
ETR-Swiss Spezial. Hamburg: DVV Media Group. Mehr Die Sonderausgabe von ETR-Swiss vereint Artikel zu Entstehungsgeschichte, Planung, Bau, Bahntechnik und Betrieb der NEAT-Projekte und wagt einen Ausblick auf die Perspektiven, welche sie für Personen- und Güterverkehr schaffen.
The Course of Landscape Architecture. A History of our Designs on the Natural World, from Prehistory to the Present
London: Thames & Hudson. More In many ways the history of civilization is a history of humans’ relationship with nature. Starting from the dual inclination to clear land for cultivation and to enclose space for protection, there emerges a vital and multifaceted narrative that describes our cultural relationship Continua
The effects of on-street parking on the service rate of nearby intersections
In: Journal of Advanced Transportation, 50 (4). S.406-420. PDF More An on-street parking maneuver often starts a temporary bottleneck, leading to additional delay endured by the following vehicles. If the maneuver occurs near a signalized intersection, the service rate of the intersection might be reduced. In this paper, a Continua
Wunderlust/Wanderkammer
Lars Müller Publishers. Mehr Eine Wunderkammer entzieht sich ausdrücklich einer Klassifizierung. Diese Sammlung, genau wie die Wunderkammer, ist weder eine Monographie, noch ein Katalog oder ein Buch. In drei Bänden – Collecting, Recording und Translating – reflektiert diese hybride Kollektion über den Inhalt und Ethos einer vom Case Studio VOGT gestalteten Wunderkammer.
Adaptive control algorithm to provide bus priority with a pre-signal
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 64. S.28-44. More The paper establishes the first real-time control algorithm for pre-signals. The algorithm combines multiple operation strategies at the intersection. It functions well with a wide range of input values and is robust to input errors. The real-time pre-signal minimizes person Continua
Dieter Kienast. Stadt und Landschaft lesbar machen
Zürich: gta. Mehr Mit einer markanten Ästhetik für die Natur der Stadt und der Verbindung von Gestaltung und Ökologie hat Dieter Kienast (1945–1998) die Disziplin der Landschaftsarchitektur neu orientiert. Anette Freytag geht der Entwurfshaltung und den theoretischen Positionen des unorthodoxen Denkers nach, dessen hohe Sensibilität für Material und Continua
Stand des Wissens zu Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr
Forschungsprojekt im Rahmen der COST Action TU1103: Operation and safety of tramways in interaction with public space. IVT-Schriftenreihe Nr. 174. Mehr Die Studie fasst den Stand des Wissens zur Sicherheit von Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr zusammen. Sie beschreibt relevante regulatorische Aspekte, analysiert die aktuelle Situation der Tramsicherheit in Continua
Exploring the application of latent class cluster analysis for investigating pedestrian crash injury severities in Switzerland
In: Accident Analysis & Prevention, 85. S.219-228. Mehr One of the challenges in traffic safety analyses is the heterogeneous nature of safety data. The study suggests that latent class clustered regression approach is suitable for reducing heterogeneity and revealing important hidden relationships in traffic safety analyses.
Field Instruments of Design
Heft Nr. 19 der Schriftenreihe «Pamphlet». Zürich: gta Verlag. Mehr This issue of Pamphlet argues that it is impossible to design landscapes without a thorough knowledge of field instruments – they measure the geometry of the land, observe and describe physical features, and help to conceive the «Topology» of Continua
radikal normal. Positionen zur Architektur der Stadt
Ostfildern: Hatje Cantz. Mehr Der Kreislauf zwischen Warenproduktion und Warenverbrauch hat auch die Architektur der Stadt ergriffen. Sowohl aus ökonomischer als auch aus ökologischer Sicht erscheint die sich daraus ergebende Verschwendung problematisch. Die zusammengetragenen Aufsätze sind Aufrufe gegen die exaltierte Globalisierung der Stadt und ihre Auflösung in gesichtslose Continua
System dynamics of urban traffic based on its parking-related-states
In: Transportation Research part B: Methodological. Mehr PDF The urban parking and traffic systems are essential components of the overall urban transportation structure. The interactions between them can be highly influential to their performance. Here, we propose a methodology to model macroscopically such interactions and evaluate their effects on Continua
The Renaissance of Nakta Mountain
Topos, 91. Callwey, Munich. Mehr The article illustrates recent design trends in South Korea`s landscape architecture. As the country’s prosperity slowly increased after the Korean War, South Korea began to develop a design vocabulary based on its own traditions and culture. Using the example of Naksan Park, the Continua
Landschaft im Gespräch. Sechs Dialoge und ein Epilog
Wien: Passagen Verlag. Mehr Fünf Dialoge mit Persönlichkeiten aus Architektur (Gion A. Caminada), Literatur (Andreas Maier, Martin Pollack) und Philosophie (Axel Honneth, Lothar Schäfer) nähern sich der «Landschaft» und legen Elemente eines ästhetischen Landschaftsverständnisses frei. Eine Bildstrecke des Fotografen Christian Vogt und ein Epilog des Naturästhetikers Jörg Zimmermann Continua
Evaluation of trade-offs between two data sources for the accurate estimation of OD matrices
In: Transportmetrica B: Transport Dynamics. DOI 10.1080/21680566.2015.1025892 Mehr The paper evaluates the trade-offs between loop detector data and floating car data for the real-time estimation of origin–destination matrices in small networks. Results are used to evaluate the trade-offs between loop detector coverage and the penetration rate of floating car Continua
Global Schindler Award 2015 Shenzhen Essays Projects
Schindler Group and ETH Zürich. Mehr As a companion to the Global Schindler Award 2015 that was curated by the Chair of Prof. Kees Christiaanse, the essays and projects in this book present possible strategies and design approaches to the challenge of rapid urbanization and the related spatial, Continua
Analysis of the Network Exit Functions for different urban grid network configurations
In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (accepted or in press). More This paper analyses traffic performance on an abstract grid network with different street configurations using the Network Exit Function (NEF) – an aggregate relationship between trip-completion rate and the number of vehicles circulating in a network.
Partial proportional odds model: An alternate choice for analyzing pedestrian crash injury severities
In: Accident Analysis & Prevention, 72. S.330–340. Mehr This study is based on a five-year national pedestrian safety dataset for Switzerland. It explores the application of a partial proportional odds (PPO) model to bridge the gap between conventional crash injury severity models. The study shows that PPO models Continua
The City as Resource
Texts and Projects 2005–2014, Chair of Prof. Kees Christiaanse, ETH Zurich. Jovis, Berlin. Mehr The city itself is a resource, as it opens up a wide range of possibilities for every individual and for society as a whole. The city is not an inexhaustible resource, however. Only if Continua
Effects of non-aeronautical activities at airports on the public transport access system: A case study of Zurich Airport
In: Journal of Air Transport Management (online 9 September 2014) ISSN 0969-6997. Mehr Non-aeronautical activities at airports generate travellers that have different characteristics than air passengers or airport employees. The study investigated at the case of Zurich airport if this leads to increased public transport ridership, mode share, Continua
Enzyklopädie zum gestalteten Raum. Im Spannungsfeld zwischen Stadt und Landschaft
Zürich. Mehr Ausgehend von einer ganzheitlichen, synoptischen Sicht untersucht die Publikation die Mechanismen der Gestaltung des eng verwobenen Kulturraums von Stadt und Landschaft. Aus einer entschieden historischen Perspektive und einem die Planungs-, Geistes- und Kulturwissenschaften verbindenden Blickwinkel werden annähernd 40 Elemente unserer physischen Umwelt exemplarisch analysiert.
Landschaft als Wunderkammer. Fragen nach einer Haltung. / Landscape as a Cabinet of Curiosities. In Search of a Position
Professur Günther Vogt, Departement Architektur ETH Zürich. Lars Müller Publishers. Mehr An fünf Schauplätzen spricht Günther Vogt über aktuelle Themen der Landschaftsarchitektur, ihr Verhältnis zur Architektur und zur Stadt, über seine Lehre an der ETH Zürich und die Arbeit von Vogt Landschaftsarchitekten. Das Buch, das letztlich nach einer Continua
CODE PELOPONNESE
La penisola del Peloponneso vanta numerose attrattive per tutti i tipi di turisti e viaggiatori: paesaggi di straordinaria bellezza, rilevanti siti archeologici, luoghi storici e monumenti, importanti manifestazioni culturali e, soprattutto, prodotti agricoli di elevata qualità. Fin dall’inizio la ferrovia ha rappresentato una forza motrice dello sviluppo economico Continua
Edilizia abitativa d’utilità pubblica: un’occasione di sviluppo centripeto?
Partendo dall’integrazione dell’edilizia abitativa d’utilità pubblica in un contesto internazionale, nel 2015 è stata condotta un’ampia analisi degli alloggi d’utilità pubblica presenti in Svizzera, stimandone il potenziale di densificazione edilizia. Nel 2016 i risultati della rassegna svizzera sono stati approfonditi sulla base di diversi colloqui tra esperti ed Continua
Capacità dell’infrastruttura ferroviaria e possibili soglie di densità per il futuro sviluppo insediativo sull’Altipiano svizzero
Una parte considerevole, pari a circa il 60%, delle riserve di aree di insediamento esistenti si trova nei comuni svizzeri di piccole e medie dimensioni. Il progetto di ricerca prende in esame l’idoneità degli attuali strumenti formali e informali di pianificazione a uno sviluppo di qualità conforme alla Continua
Opzioni d’azione per gli edifici già esistenti al di fuori delle zone edificabili: un’occasione per lo sviluppo centripeto?
In Svizzera, un edificio su quattro circa si trova al di fuori delle zone edificabili. Per via del cambiamento strutturale rurale, una parte sempre maggiore di questi edifici non viene più utilizzata e si pone la questione della loro gestione. La necessità di affrontare il tema degli edifici Continua
Raum+
Raum+ è stato sviluppato dalla cattedra di Sviluppo territoriale dell’ETH di Zurigo e, dopo un’evoluzione pluriennale e l’applicazione in diversi cantoni e regioni della Svizzera (AI, BL, FR, GR, OW, SG, SH, SZ, TG, TI, UR, VS), rappresenta ora un metodo assodato e comprovato per il rilevamento delle Continua
Using connected vehicle technology to improve efficiency of intersections
Transportation Research Part C, 46. S.121-131. Mehr Information from connected vehicles, such as the position and speed of individual vehicles, can be used to optimize traffic operations. An algorithm for two one-way-streets is proposed to gain insights about the value (in terms of delay savings) of using connected Continua
Verkehrsqualität und Leistungsfähigkeit von Anlagen des leichten Zweirad- und des Fussgängerverkehrs
Forschungsauftrag VSS, 2007/306, Bundesamt für Strassen, Bern. PDF Die Forschungsarbeit hat Normierungsvorschläge zur Leistungsfähigkeit und Verkehrsqualität für die wichtigsten Anlagen des leichten Zweirad- und Fussgängerverkehrs erarbeitet. Sie stellt damit einen wichtigen Beitrag zur Entwicklung von verkehrsmittelübergreifenden Beurteilungsverfahren dar.
Stadtregionen planen | Stadsregio’s plannen
Strategien und Instrumente des Städtebaus: Ein Vergleich von Amsterdam und Zürich | Strategieën en instrumenten van de stedenbouw: een vergelijking tussen Amsterdam en Zürich. Hochparterre Sonderheft. Mehr Amsterdam und Zürich sind Stadtregionen unter Wachstumsdruck. Wie können sie ihre räumliche Entwicklung sinnvoll und effizient steuern? Das Heft liefert Antworten aus Theorie und Continua
Evaluation of pre-signals at oversaturated signalized
Transportation Research Record. PDF ECitation One of the major causes of bus delays in urban environments are signalized intersections. The use of a pre-signal has been proposed in order to utilize the full capacity of the main signal while still providing bus priority. The goal of this research Continua